28 februari 2020

Looking to lose

"If you're looking to lose pounds ..." stond er in een spamreactie op mijn blog.
Eh nee, ik ben niet zo bezig met het Engelse (of Egyptische) geld. En als ik er al mee bezig was, zou ik er meer van willen, niet minder.

Minder

Toch is minder niet altijd erg. De waarde van mijn beleggingen is een stuk minder dan twee weken geleden. Eerlijk is eerlijk: het doet een beetje pijn om dat te zien, maar heel erg vind ik het niet. Daar zijn maar liefst vier vijf redenen voor:

1. Dalingen horen erbij.

Ik beleg voor de lange termijn. Ik reken op stijging op de lange termijn, en wist van tevoren dat tussentijdse dalingen onvermijdelijk zijn. Dit is een reactie op het coronavirus. Een (bijna-)pandemie is een bekende oorzaak voor een flinke dip in de economie. De daling is dus te verklaren en past naadloos in de theorie.

2. Uitverkoop

Flinke daling op de beurzen, betekent dat ik voordelig fondsen kan kopen. Jippie! Ik dacht dat ik niet van winkelen en sale hield, maar hier word ik toch blij van.

3. Spreiding

Ik heb ook andere investeringen dan alleen op de beurs. Ik heb geld gestoken in een verhuurhuis en zonnepanelen. Beide renderen op het moment prima. Ik denk dat ik het, ondanks reden 1, moeilijker zou vinden als al mijn toekomstgeld aan het verdampen was #dramaformuleringuit.

4. Exitregel

Ik heb een exitregel; ik vind het een beetje te ver gaan om het exitstrategie te noemen. Het exit-gedeelte is namelijk gewoon een regel: Als een fonds op meer dan 15% winst staat, liquideer ik. Vervolgens verhoog ik mijn maandelijkse investeringsbedrag zodanig dat ik het bedrag binnen 3 jaar herinvesteer.

Geruststellend

Op de lange termijn niet de beste methode misschien, maar heel goed voor mijn nachtrust en dat is me wel wat waard. Recent verkocht ik een van mijn fondsen omdat het winstpercentage boven die 15% lag. Mijn andere drie fondsen zaten daaronder en hield ik dus. Het voelt nu geruststellend dat ik van dat ene fonds die winst geïncasseerd heb en dat ik van die andere weet dat ik niet een heel grote winst heb laten liggen.

Lekker slapen is heel wat waard

Lerend beleggen

Ik ben benieuwd of deze exit-regel voor mij bij een fase hoort. Misschien heb ik na het herstel van deze dip of de crisis die erna komt wel voldoende vertrouwen om hem los te laten. We zullen het zien. #lerendbeleggen

5. Tijd

O ja, dat brengt me op de vijfde reden: het is ineens veel minder interessant om m'n portefeuille te bekijken. Als beginnende belegger deed ik dat veel te vaak. Nu het in het rood staat, wacht ik gewoon netjes tot de geplande momenten :)
Dat scheelt weer tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten