Dankzij Mrs Money Mustache (die is er ook) las ik vandaag
een artikel over een wijk in Zuid-Korea waar ze een maand lang geen auto’s
hebben toegelaten. Gewoon een bordje bij de ingangen van de wijk, een grote
parkeerplaats buiten de wijk, wat leenfietsen (al dan niet elektrisch) en –segways,
een paar extra busjes en gaan.
Ik word er dolenthousiast van, en niet alleen vanwege die
segways. Ik moet toegeven dat het met superleuk lijkt om op een segway door de
stad te crossen, maar daar gaat het even niet om. Ik woon in een historische
binnenstad en die ziet er gewoon mooier uit zonder auto’s. Dat je echt zicht
hebt op de haven/gracht met de historische schepen en eendjes erin, en dat je
niet om de auto’s heen hoeft te kijken.
Bovendien wordt de lucht er frisser van en is het veiliger
(behalve die crossende segways dan). Én het laat mensen zien dat je veel minder
vaak de auto nodig hebt dan je hem nu gebruikt. Dat bespaart iedereen geld en
je krijgt een iets betere conditie als bonus, zeker als je het langer volhoudt
dan een maand, ongeacht of je dan weer met de auto mag.
Natuurlijk realiseer ik me dat je dit niet ‘gewoon’ ‘eventjes’
realiseert, dat er haken en ogen aan zitten. Waar vind je een groot
parkeerterrein en hoe voorkom je daar overlast? Wat doe je met mensen die
gehandicapt of slecht ter been zijn (stabiele segways? klinkt stoerder dan
scootmobiel). Wie betaalt het allemaal? Hoe creëer je draagvlak (ik zeg nog één
keer: segways)? En nog meer vragen.
Toch zou ik het cool vinden als er ook in Nederland een
creatieve bestuurder opstaat, die het regelt. In Korea moesten ze er nog
fietsles bij geven, dat hoeft hier in ieder geval niet. Ze gaan het in de
herfst ook in Johannesburg proberen. Als het in Korea en Zuid-Afrika kan, dan
moet het in Nederland fietsland toch ook kunnen?
In Amsterdam Centrum is dat al jaren zo ver.
BeantwoordenVerwijderenOp het platteland (waar ik woon) is de fiets soms al een opgave (ga jij 5 km fietsen naar de supermarkt? Ik wel , maar ik ben fietsgek)