Twee kandidaten
We hebben een hypotheekadviseur gekozen nadat we met twee adviseurs gratis een oriënterend gesprek hebben gevoerd, met De Hypotheker en een relatief kleine adviseur:- De Hypotheker was op onze shortlist terechtgekomen omdat het een grote naam is. We verwachten dat dat ons kan helpen dingen voor elkaar te krijgen bij de bank.
- De kleine adviseur was op onze shortlist terechtgekomen via een vergelijking op independer. Hij scoorde goed qua prijs en in reviews.
Wie helpt ons het kaartje om te draaien? |
Criteria
Heel expliciet hadden we het er van tevoren niet over gehad: wat de criteria waren op basis waarvan we een hypotheekadviseur zouden kiezen. Dat kun je natuurlijk beter wel doen, maar we zijn het vergeten. Wel hebben we inmiddels een paar criteria die we eigenlijk altijd hanteren bij grotere projecten:Gevoel
Eén keer zijn we (voor ons keukenproject) in zee gegaan met een gast waar we allebei een slecht gevoel bij hadden. We vonden het een flapdrol, maar dachten dat het misschien onze eigen bekrompenheid was. Wij wilden een bijzonder project; nou dan moesten we ook bijzondere mensen accepteren, zeiden we tegen elkaar.Helaas, ons onderbuikgevoel klopte, het enige bijzondere aan deze gast was dat hij bijzonder slecht was. Dat heeft ons veel tijd, kwaliteit en geld gekost. Willen we nooit meer.
Ongrijpbaar
Eerlijk gezegd was het qua gevoel in dit geval nog best wel lastig. We hadden met allebei de adviseurs niet echt een klik. Bij allebei hadden we een beetje het gevoel met een glad, ongrijpbaar iemand te maken te hebben. Maar échte alarmbellen gingen niet af. We zullen zien of dat terecht is.Betrouwbaar en professioneel
Een logisch criterium: we vinden het belangrijk dat iemand zijn afspraken nakomt, doet wat hij zegt en zegt wat hij doet óf als dat een keertje niet lukt er duidelijk over communiceert. Kortom: betrouwbaarheid en professionaliteit is belangrijk voor ons.Onze kleine adviseur: slecht in afspraken
De kleine adviseur was te laat voor de eerste afspraak. Kan gebeuren. Wilde de afspraak vervolgens verzetten. Oké. Toen hij eindelijk tijd had, wilde hij gewoon bellen in plaats van, zoals afgesproken, videobellen.Tijdens het gesprek bleek dat hij nog niet naar onze situatie had gekeken. Dat was wel beloofd en daarom hadden we op zijn verzoek al best veel info doorgegeven.
We namen onze situatie door en hij zegde toe iets uit te zoeken en ons daarover de volgende dag terug te bellen. Dat deed hij niet en ook de toezegging die hij deed toen we daar achteraan belden, kwam hij niet na.
Onze grote adviseur: beter in afspraken
Het eerste gesprek met De Hypotheker verliep keurig volgens alle vooraf gemaakte afspraken, behalve dan dat ook hij in tegenstelling tot de toezegging van tevoren helemaal niet naar onze situatie had gekeken.Kantoor
Vooraf had ik een voorkeur voor de kleine adviseur. Daar had ik nog nooit een irritante reclame van gehoord en ook het feit dat hij geen duur kantoor had – dat uiteindelijk door klanten moet worden betaald – sprak me wel aan.Maar als je geen fancy kantoor hebt, hoef je je klanten nog niet vanaf een extreem rommelige zolderkamer te bellen. (Vandaar dat hij niet wilde videobellen waarschijnlijk.) Als je dan tegelijkertijd afspraken niet nakomt, wekt die rommel ook niet de indruk dat dat beter wordt.
Beren
Daar kwam nog bij dat hij vrij negatief was. Hij zag vooral beren op de weg en zei dat hij dacht dat het niet ging lukken. Misschien was hij daarmee realistisch, maar het gaf ons niet het gevoel dat hij zijn uiterste best voor ons ging doen. Als het hem toch zou lukken, zou hij daarmee immers zijn eigen voorspelling onderuit halen.Commitment
De adviseur van De Hypotheker zag ook hobbels. Maar zijn ogen gingen er bijna van glinsteren en hij verzekerde ons dat het hem wel zou lukken. Misschien iets te zeker van zichzelf, maar daarmee committeerde hij zich wel aan het vinden van een hypotheek voor ons.Keuze
We hebben voor De Hypotheker gekozen. De kleine adviseur heeft nooit meer teruggebeld dus wij hebben hem ook niet laten weten dat we voor iemand anders gekozen hebben. Niet zo netjes, realiseer ik me nu. We hoeven ons eigen gedrag niet naar beneden bij te stellen. Ik ga hem dus alsnog een mailtje sturen.Ook al is het voor ons een beetje mosterd na de maaltijd: ik ben toch wel benieuwd of er nog goede tips zijn voor criteria bij het kiezen van een hypotheekadviseur.
En voor wie zich afvraagt welke straat het is: wij hebben de Surinaamse variant van Monopoly.
Ik heb mijn adviseur gevonden na een tip van een collega. Klein kantoor, pro-actief maar wel communicatief. Eerst doen en dan meedelen om mijn hypotheek toch op tijd rond te krijgen. Ik had 4 weken tussen koop en overdracht. Er was een stuk nodig dat ik nu niet had aangeleverd maar waarvan ze dachten dat het ook in mijn vorige dossier moest zitten. Stuk uit oude dossier gehaald, opgestuurd en mij daarna geïnformeerd. Dat kan op basis van de jarenlange relatie die we hebben. Altijd goed advies. Zelf heb ik ook meerdere mensen dit kantoor aangeraden en die zijn ook tevreden. Dat vind ik dan ook leuk om te horen.
BeantwoordenVerwijderenDat klinkt goed! Viavia, dus op basis van een bekende met goede ervaringen is een goede manier inderdaad.
Verwijderen