8 april 2018

Check je bankrekeningen, hoe en waarom


Rood staan is hartstikke duur 

Daarom is het slim om te voorkomen dat je rood staat. Een goede eerste stap is dat je weet hoeveel er op je bankrekening staat. Dan weet je hoeveel je nog uit kunt geven, én dus ook wat je niet kunt betalen.

Je kunt je bankrekeningen checken op verschillende manieren:
  1. op papieren afschriften
  2. via een pinautomaat
  3. door een saldolijn (oid) van je bank te bellen
  4. door in te loggen bij je bank via internet
  5. in de app van je bank

Regelen bij je bank

Voor de laatste drie mogelijkheden moet je je aangemeld hebben en inloggegevens hebben. Dat kun je via je bank regelen. Overigens is het ook mogelijk om ervoor te zorgen dat je bijna niet rood kunt staan. Dat kun je eenvoudig regelen met je bank –als je niet rood staat op dat moment– en vind ik echt een aanrader. Overigens voorkom je daarmee niet dat je rood komt te staan door een automatische incasso of door bankkosten. Je moet dus nog steeds opletten en checken dan.

Wat moet je checken?

Via een pinautomaat en de saldolijn kun je meestal alleen je saldo checken. Dat is een goed begin, maar het is ook handig om af en toe de bij- en afschrijvingen te checken. Soms gaat er namelijk wel eens iets mis, en dat wil je kunnen corrigeren. Maar dan moet je dat wel weten. Kijk dus regelmatig, - zeg minimaal 1 keer per week - op je afschriften (op papier of digitaal) of alle bij- en afschrijvingen wel kloppen. Klopt je loon? Zijn er geen bedragen onterecht afgeschreven, bijvoorbeeld van een abonnement dat je al hebt opgezegd, of een korting die niet verwerkt is? 
Misschien vind je het handig om dat op een vast moment te doen, dus bijvoorbeeld altijd op maandagochtend of juist vrijdagmiddag (zodat je weet wat je in het weekend uit kan geven).

Geld terughalen

Als er onterecht iets is afgeschreven, kun je dat soms door de bank terug laten storten. Als je niet weet hoe het moet, neem dan contact op met je bank. Soms zul je contact op moeten nemen met degene die ten onrechte het geld heeft afgeschreven. Gelukkig gaat het meestal goed. Het is fijn om zeker te weten dat het goed is gegaan, of om ermee aan de slag te kunnen als het eens een keertje niet goed gaat.


Coachingsmail

Ik kreeg de tweede coachingsmail van check-plan-spaar met daarin informatie en links over het hoe en waarom van je saldo checken. Er staan een heleboel goede dingen in. Niet alles vind ik even slim aangepakt, maar dat gaat meer over de methode van coaching dan over de kernboodschap. Ik heb in bovenstaand blogje wel twee aanvullingen gedaan: het stukje over niet rood kunnen staan en dat het handig kan zijn om op een vast moment je saldo te checken. 

De pinautomaat was trouwens een ‘O-ja-momentje’


Wist ik natuurlijk wel, maar had ik helemaal niet meer op m’n netvlies. Kan misschien toch handig zijn voor mijn ‘werk’ als Schuldhulpmaatje, dus de mail was zeker ook weer nuttig voor mij.

1 opmerking:

  1. Dat rood staan heel duur is, wist ik. Ik vul een tekort daarom ook altijd meteen aan met mijn spaarrekening.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen