22 april 2018

Eten weggooien


Het loopt goed met de airbnb van de buren. Gisteren checkte er een groep jonge Oekraïners uit, vrijdag komt een Brits stel met hun ouders uit India. Die heb ik trouwens maar even gewaarschuwd voor Koningsdag. 

Dat het een leuke, beetje gekke,

en vooral heel drukke dag is. 


Ze huren een auto op Schiphol en gaan direct door naar de Keukenhof. Iemand ervaring met Koningsdag in de Keukenhof?

Boekentip

Maar ik wilde het eigenlijk over de groep Oekraïners hebben die net weg is. Leuke beleefde jongeren. Hun Engels was heel basic dus communiceren ging niet zo vlot als meestal. Toch wel even - met veel wijzen en wat handen en voeten - over onze liefde voor boeken en literatuur kunnen praten met een van de meisjes. Ze gaat me nog mailen met een boekentip. Ze liet me de titel zien op haar telefoon, maar mijn kennis van het cyrillisch schrift laat te wensen over. Ze zoekt de vertaling op. Ik ben heel benieuwd. Dit vind ik echt zo leuk aan airbnb. Wil je ook zulke boekentips en wat extra verdienen, en dus airbnb-verhuurder worden? Dan zou ik het leuk vinden als je dat via deze link doet.

Vol is vol

Toen ze weg waren, dook ik meteen het huis in. Met dit weer moet je het afval snel wegbrengen, anders gaat het stinken. Helaas hadden ze veel afval geproduceerd en stonden er twee stampvolle afvalzakken. Shit, vergeten te zeggen dat ze ze niet zo vol moesten doen. Al betwijfel ik of het in dit geval geholpen had. Niet uit onwil, maar ik denk dat ze vriendelijk geknikt zouden hebben en ondertussen geen flauw idee zouden hebben van wat ik had gezegd.

Zonde

Handschoenen aan, extra zak erbij en overladen maar. Gelukkig was ik er vroeg bij en was de inhoud nog niet echt aan het bederven. Ik schrok wel van de hoeveelheid eten die weggegooid was. Ze waren er drie nachten met zijn zessen. Ik kwam alles bij elkaar wel twee hele broden tegen, twee halfvolle sappakken, drie halfvolle puddingpakken, koeken, wat pizzapunten, … Nou kan het soms wat lastig zijn op vakantie met een groep om goed eten in te kopen. En waar je het thuis nog in de diepvries kan doen, kan dat op vakantie niet. Maar toch! 

Zoveel weggegooid eten had ik nog nooit gezien.


Misschien komt dat ook doordat ik lang niet altijd in de vuilniszakken hoef te graaien (gelukkig!). Hoe dan ook: zonde. Wel grappig: ik kwam Efteling-plattegronden tegen. Ze zijn dus blijkbaar ook in de Efteling geweest, net als wij afgelopen week.

En passent ook nog even wat papier, twee glazen flessen, en wat plastic, waaronder drie statiegeldflessen, eruit gevist. Beter voor het milieu en levert ook nog 30 cent op ;)

4 opmerkingen:

  1. Keukenhof zal net zo druk als elke dag zijn. Er komen voornamelijk bussen met bezoekers en het deel wat met de eigen auto komt is elke dag ongeveer gelijk. Komt omdat het geen 'jongeren' uitje is maar meer voor de grijze-klaar-met-werken-brigade.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hier in Spanje het afgelopen jaar regelmatig meegeholpen met de opvang van gasten en verbaasde me er telkens over wat Spaanse families aanrukken voor een weekendje weg. Enorme hoeveelheden eten. Ook als het gewoon een stel was. Hetzelfde geldt voor als ze op zondag gaan picknicken en barbecuen hier (nationale sport).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik blijf dat raar vinden. Zonde op zoveel manieren (van het geld, van het werk dat gedaan is om het voedsel te bereiden, van het sjouwen met dingen die je niet op gaat eten, van de zooi die het geeft, ...)

      Verwijderen