29 april 2018

Positieve begroting

Het is inmiddels bijna een week geleden dat ik, na de reeks check-berichten, de eerste planningsmail van het nibud ontving. Ik vond het wat veel, dacht:

"Hoe moet ik hier nu weer chocola van maken?"


Oranje suikerspinnen

Vervolgens hikte ik dus een week tegen dit blogje aan. Ik had ondertussen ook nog wel wat anders te doen, zoals boeken verkopen, Britse Indiërs ontvangen en oranje suikerspinnen uitdelen. Maar toch. Ik had echt wel wat tijd over. Vandaag ben ik dan maar begonnen. Met het invullen van dit schema. Het paste niet eens ineens op mijn hele grote scherm.


Excel

Het was nog erger dan ik verwacht had. Veel van die bedragen zijn elke maand hetzelfde. In excel kun je daar heel handige dingetjes mee doen: één keer invullen, en hup de computer vult de andere 11 velden in. De techniek staat voor niets. It's amazing. Oh nee, eigenlijk heel simpel. Maar het zit niet ingebouwd in dit werkblad. Kopiëren dan maar? Dan gooi je de hele opmaak door elkaar. Ook niet fijn.
Excel lijnt bedragen automatisch rechts uit. Dat is handig bij bedragen.
Het Nibud heeft dat aangepast naar links uitlijnen. Niet handig. En je kunt het (net als de rest) pas aanpassen nadat je de beveiliging hebt opgeheven. Misschien geen rocket-science. Maar volgens mij niet de bedoeling. Hij telt nog net zelf de bedragen op.

Een heel jaar

En dan de inhoud. Ik vind het nogal wat dat ze je in één keer een jaarbegroting laten maken. Waarom laten ze je niet beginnen met een maand, of beter nog een terugblik op de afgelopen maand? Dan hoef je alleen maar je afschriften te bekijken.
Maar nee hoor: je moet meteen een heel jaar vooruit kijken. Dus nadat je twaalf keer je salaris ingetikt hebt, zoek je maar even lekker uit wat je vakantiegeld, je 13e maand, je belastingteruggave of -betalingen voor het komend jaar zijn. En ook meteen hoeveel je van plan bent om uit te geven aan kleding, schoenen en eten komend jaar.
Tegelijk zijn de regels magertjes onderverdeeld. Alle verzekeringen bij elkaar, dus tel dat zelf maar eerst even op (of je typt het als formule in excel, laagdrempelig is anders).
Natuurlijk geven ze je wel de tip om terug te kijken. En natuurlijk kun je ook gewoon best één maand invullen. Maar toch. Ik probeer me te verplaatsen in iemand die wat moeite heeft met zijn financiën en vind het allemaal niet bemoedigend.

Opbouwend

Ik ga dit werkblad dan ook niet gebruiken voor mijn schuldhulpmaatjes. Ik houd het bij wat ik al heb, dat vult makkelijker in en bouwt langzamer op. Al typende realiseer ik me trouwens dat het nibud het eigenlijk ook wel een beetje opgebouwd heeft. Vragen over automatische incasso's en de data daarvan passen goed bij het maken van een planning. Valt het toch nog mee. Gelukkig maar, want het is leuker om positieve dingen te kunnen melden, zeker als het over begrotingen gaat.

Maar ik ben nu wel toe aan wat chocola, en dat past in mijn begroting gelukkig, hoewel het best dure chocola is ;)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten