13 april 2018

Kloppen al je bij- en afschrijvingen?

Weer een sms'je van m'n Nibud-coach. Of alle bij- en afschrijvingen van afgelopen week kloppen? Én of ik ze aan had zien komen? Volgens mij wel, maar laat ik er even goed naar kijken.

Mijn persoonlijke betaalrekening

Het eerste wat opvalt, is dat ik vrij veel bijschrijvingen heb deze week. Negen in totaal. Dat is niet representatief, maar wel verklaarbaar. Het zijn terugbetalingen van een vriendengroep (daar heb je de grootste afwijking al te pakken), twee keer airbnb, een overschrijving van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening (voor dat gedoe bij de notaris, het stuk grond dat we van onze ouders krijgen). Ik zie geen rare bedragen.

Er is één onverwachte bij 


De vergoeding voor mijn dag op het stembureau. Ik wist in mijn achterhoofd wel dat die nog moest komen, maar niet wanneer.

Er zijn minder afschrijvingen: bankkosten, het bedrag dat ik voor de vriendengroep heb voorgeschoten, kwartaalkosten beleggen (daar ben ik dus nog steeds niet vanaf ondanks mijn goede voornemens in februari; hmm dit is wel weer even een wake-upcall), bibliotheekkosten, en de betaling voor dat gedoe bij de notaris, het stuk grond dat we van onze ouders krijgen.

De gezamenlijke rekening

Geen verrassingen op de gezamenlijke rekening. Wat klusuitgaven die we niet elke week hebben, maar die weloverwogen en min of meer gepland zijn.

Helpt dit sms'je?

Ik moet bekennen dat ik wat onverschillig reageerde toen het sms'je binnen kwam. Dat komt toch een beetje doordat er geen echte controle achter zit. Als ik me niet had voorgenomen om over dit traject te bloggen, had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Dat zegt iets over mij, maar ik denk dat de mensen die zich opgeven voor zo'n coachingstraject daar ook 'last' van hebben.

Vreemde ogen dwingen


Daarom organiseer ik voor dingen die ik echt graag wil, vreemde ogen of ten minste medestanders die, als ik een keer in de verleiding kom om te doen wat ik niet wil, me helpen. Als je dat met dit programma denkt georganiseerd te hebben, kom je bedrogen uit. De reminders en informatie helpt wel, maar vreemde ogen zijn er voor mijn gevoel niet. Erover bloggen kan een uitkomst zijn, voor mij werkt het, want ik heb net toch braaf al mijn bij- en afschrijvingen zitten checken.

4 opmerkingen:

  1. Best een goede tip om dit even te controleren. Ik moet bekennen dat ik dit eigenlijk nooit doe....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het geeft echt wel inzicht en je kunt ingrijpen als er iets mis is gegaan.

      Verwijderen
  2. Ik check het wel een paar keer per week. Meestal geen grote verrassingen. De grote kosten zie ik wel aankomen, en staan ook ‘ingepland’ in ons budget in de maand waarvan we weten dat het komt.
    Zo weten we aan het begin van de maand ook wat we kunnen sparen, dus dat is heel fijn.
    Ik kan me wel voorstellen dat zo’n sms helpt, maar niet meteen tot actie aanzet. Dat doen de meeste smsjes namelijk niet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, je hebt gelijk over sms'jes. Als er mensen achter zitten die op een antwoord wachten dan doet het me nog wel iets, maar dat zijn die mensen, niet het sms'je.

      Verwijderen