9 april 2018

Spieren sparen (met recept!)

Meneer Money Wenkbrauw spaart niet alleen geld, nee sinds kort spaart hij ook spieren. Hij is er heel serieus mee bezig en dus eten we ook anders. Eén van mijn nieuwe favoriete recepten is de kippencurrylinzensoep. Niet duur (als je slim inkoopt, koop bijvoorbeeld kippendijfilet als het in de aanbieding is, stop het in voor jou geschikte porties in de diepvries) en wel heel lekker:

Ingrediënten voor 3 à 4 personen

Wij kunnen hier met zijn tweeën twee keer van eten, maar ik denk dat wij kleine eters zijn. Tip: Experimenteer met de hoeveelheid linzen en ei. Je kunt er rijst bij eten (dat doen wij niet).

  • 2 blikken linzen (à 400 gram)
  • 250 gram kippendijfilet (is iets vetter dan de kipfilet uit het originele recept, maar lekkerder en goedkoper
  • 1 kippenbouillonblokje
  • 1 eetlepel kerry of curry*
  • 1 theelepel djinten / komijn
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 2 eieren
  • taugé
  • evt. 1 paprika of stengel bleekselderij (staat niet in het originele recept, maar lekker en gezond; je kunt het weglaten als je er niet van houdt of als het te duur is)
  • evt. koriander
  • evt. rijst

 *De termen curry en kerrie worden door elkaar gebruikt. Ik vind het in deze soep allemaal lekker: óf dat gele poeder (dat noem ik kerrie), óf groene Thaise curry, óf rode Indiase curry. Daar kwamen we achter toen onze kerrie op bleek te zijn. We probeerden een schepje Indiase curry uit een potje dat we nog hadden: heerlijk. Een week later hadden we nog steeds geen kerrie en probeerden we –ook uit een potje dat we nog hadden- groene Thaise curry, ook lekker. 
Hoeveel je erin moet doen, hangt uiteraard af van je smaak. Als je voor goedkoop gaat, is kerrie denk ik de beste oplossing, maar dat heb ik eerlijk gezegd niet uitgezocht.

Bereidingswijze

Als je er rijst bij wil eten, bedenk dan even wanneer je die gaat koken. Dat hangt af van hoe snel je bent met de rest en hoe lang je de soep wil laten pruttelen.
Snijd de kip in stukjes (0,5 x 3 cm volgens het recept, maar ik meet ze meestal niet).
Zet een pan met een halve liter water op. Doe de twee blikken linzen erin, en daarna de 250 gram kipblokjes en het kippenbouillonblokje.
Voeg de kruiden toe: wat peper, 1 eetlepel kerrie*, 1 theelepel komijn, 1 theelepel paprikapoeder.
Voeg de 2 eieren toe en roer goed door (dan krijg je allemaal eiersliertjes).
Laat een half uurtje pruttelen (Ik neem het niet zo nauw met die tijd, het kan ook veel korter, zorg wel dat de kip gaar is.)
Als je er paprika bij wil doen, snijd die dan in stukjes en voeg die toe aan de pan (moment is afhankelijk van hoeveel bite je nog in je paprika wil).
Als je de soep gaat eten, doe dan een handje taugé in je kopje of je bord. Dat doe je dus echt pas op het laatst, dan blijft hij lekker knapperig.
Als je van koriander houdt, kun je dat er ook nog een beetje overheen strooien.

Het originele recept (mijn bron) vind je op eiwitrijkerecepten.nl

Hier moet ik de curry er nog doorroeren en dit zijn geen linzen uit blik.


Goedkoper

Het grappige is dat sommige ingrediënten voor dit recept goedkoper zijn bij de appie dan bij de dirk (meestal is dat andersom). Bij dirk kan ik geen b-merk blikken linzen vinden en ze hebben daar alleen grotere en dus duurdere verpakkingen taugé, terwijl er echt niet zo veel in gaat. 

Ik heb laatst geëxperimenteerd met linzen die niet uit blik komen. Dat is nog goedkoper. Het werd er bij mij wel iets papperiger van. Vond ik ook lekker, maar daar moet je van houden. Ik had nog geen ervaring met linzen-niet-uit-blik dus misschien (waarschijnlijk) kun je die ook wel zo koken dat het niet papperig wordt.

Overigens is de kip het duurste ingrediënt. Die kun je echt het beste in de aanbieding kopen. En als je geen spieren aan het sparen bent dan kun je er ook best wat minder in doen.

2 opmerkingen:

  1. De meeste linzen worden papperig, zeker als je ze net iets langer dan precies gaar kookt. Vind ik ook lekker in een soep, het maakt de soep echt soepig vind ik.
    Maar anders moet je dupuis linzen zoeken, die blijven zichzelf.

    Ik maak dit regelmatig als vegetarische variant. Dan zonder kip, en om de smaak dan toch goed te krijgen, doen we er selderij in: knol of bleek, 250 gr. En een gesnipperd worteltje aan het eind vinden we ook erg lekker.
    Als ik een eiwitrijke variant nodig heb (op zich zit er met alleen linzen voldoende eiwit in, tenzij ik heel hard train), dan doe ik gedroogde sojabrokjes in. Of een gekookt eitje zoals jullie ook doen (al staat dat er niet echt in??)
    En soms verdwaald er een pompoen in, maar dan is het meer pompoensoep (en minder eiwitrijk). Ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je (variatie-)tips, leuk en handig! Gedroogde sojabrokjes had ik nog nooit van gehoord en het klinkt eerlijk gezegd niet top-aantrekkelijk, maar er was ook een tijd dat ik dacht dat linzen niet lekker waren. Dus wie weet stap ik binnenkort over die zelf opgeworpen drempel heen.

      Ik doe er geen gekookt eitje in, maar gewoon 2 rauwe terwijl de soep staat te pruttelen, een beetje roeren en dan worden het gestolde eiersliertjes. Dat was voor mij nieuw, maar werkt prima.

      Verwijderen