20 februari 2018

Eigen geld

"Er is veel veranderd. We hebben veel meer eigen geld nodig. Bijvoorbeeld als je minder gaat werken om voor je ouders te zorgen. Dat kost je zomaar een groot deel van je inkomen en je pensioen."

Zo ongeveer gaat de reclame van de Rabobank. Ik hoorde hem net voor het eerst en zit hier echt heel verbaasd te wezen. Ze doen alsof het raar is. Dat is het niet. Punt.

Natuurlijk 'kost' het je een groot deel van je inkomen en je pensioen als je minder gaat werken. Je inkomen en je pensioen zijn niet een soort natuurlijk recht waar niets tegenover hoeft te staan. Je inkomen moet je bij elkaar verdienen, en als je minder werkt krijg je minder inkomen.
Bij je pensioen is het misschien allemaal iets minder helder. Maar ook bij je pensioen is het niet zo gek dat als je minder werkt je minder pensioen opbouwt. Toch? Of zie ik iets over het hoofd?

3 opmerkingen:

  1. Reclame...is altijd in het voordeel van de reclamemaker. Is mijn eerste gedachte. De bedoeling is dus vast dat je bij hen gaat sparen voor die "tegenslagen/levensfases".
    Mooi dat ze je op levensfases wijzen(voor sommige mensen echt een eye-opener, voor andere een open deur) maar je hoeft niets met hen als je dat niet wilt. Ikzelf heb geen behoefte aan bedrijven die geld over hebben voor hun directeuren en aandeelhouders en erdus teveelaan verdienen...een reden te meer om een andere weg te zoeken m voor mezelf een beter resultaat te hebben. Of het nu om een bank gaat, of een pakje kant en klaar voedsel waar je nog van alles vers aan mpet toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk hoor. Je hoeft niet naar een oproep in een reclame te luisteren. Gelukkig maar, want dan zouden we wel even bezig zijn en geen geld meer over hebben (dan is een oproep om te sparen nog niet zo slecht)! En reclame is standaard gericht op het verrijken van het bedrijf waar reclame voor wordt gemaakt. Ik weet het en toch verbaas ik me af en toe over de manier waarop.

      Verwijderen
  2. marketeers kunnen simpele rederneringen bijzonder en groots brengen. Dat is hun vak. Hun vak is niet logisch nadenken of mensen laten nadenken.
    Uitgaande daarvan: veel mensen beseffen niet dat zorg tegenwoordig veel tijd van naasten kost, en hoe dat doorwerkt in je financien. En ze denken daar ook niet zelf over na. Dus dan heeft een marketeer een open doeltje, en kan makkelijk scoren.
    Ik vind het bijvoorbeeld heel raar dat je van je werk zou vertrekken om voor je ouders te zorgen. Hadden we niet een land waar dat geregeld was? Of is dat echt voltooid verleden tijd? Zijn we echt stiekum in het Amerikaanse systeem aangeland?
    Tja, dan is zorg een vrijstaat geworden: je mag het doen, maar de staat helpt je niet.

    BeantwoordenVerwijderen