4 februari 2017

Alcoholist

Van de week deed ik iets wat niet echt bespaarderig is: ik gooide een fles wijn die nog halfvol was weg. Ik had er zo mijn redenen voor: de aangebroken fles zwierf al minstens een maand door de keuken. Steeds op een ander plekje omdat ik geen vaste plek heb voor halfvolle wijnflessen. In het begin stond hij in de keuken met het idee dat er misschien nog een gelegenheid zou komen om hem op te drinken. Maar die kwam niet. Ook dacht ik dat ik er misschien mee zou kunnen koken. Een scheut rode wijn door de pastasaus of zo. Het had gekund, maar het kwam er niet van. Eerst niet omdat ik dacht dat ik hem misschien nog op ging drinken (en dan zou ermee koken zonde zijn), later omdat ik niet wist of hij nog lekker genoeg was om mee te koken. Ik heb daar niet zo veel ervaring mee.

Dus stond die fles dan hier, dan weer daar in de weg te staan. Maar ja, weggooien is zonde. Dus het duurde nog even, totdat ik een opruimaanval had. Voordat ik hem weggooide, dacht ik nog even aan de mogelijkheid om de wijn azijn te laten worden. Maar ik heb nog minstens drie flessen azijn staan en de eerdere keren dat ik zoiets probeerde werd het toch niet echt lekker bruikbare azijn. Omdat ik het voor het schrijven van dit blogje heb opgezocht, weet ik inmiddels hoe dat komt: wijnazijn maak je niet door de fles met de dop erop een paar weken te laten staan. Het is bijna zo simpel, maar net niet helemaal.

Ik schroefde de dop eraf en hield de fles op zijn kop boven de gootsteen. Een heerlijke fruit-caramelgeur steeg op. Ik bracht mijn gezicht dichterbij en snoof nog eens diep. Hmm, lekker. Even voelde ik me een alcoholist, want het is wel wat gek om om elf uur 's ochtends wijndamp te inhaleren. En er schoot door mijn hoofd dat het toch zonde was dat ik hem niet opgemaakt had als de wijn nu nog zo lekker rook.

Maar toen bedacht ik dat ik afgelopen weken echt geen zin had gehad in de wijn, en opdrinken tegen je zin is pas echt zonde. Ik genoot nu tenminste nog even van de geur dus dat werd dan toch nog benut.
Én door het schrijven van dit blogje weet ik nu ook hoe ik azijn moet maken. Misschien dat ik het volgende keer als er weer wat weeswijn is, toch ga proberen.

3 opmerkingen:

  1. Grappig verhaal.. Ik heb altijd wel een restje in fles staan en gebruik het graag en vaak. Ook in gewone jus gaat soms en klein scheutje, net een mooier kleurtje en lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik Risotto maak gaat daar wijn in bij het afblussen. En daarna bouillon. Zo kom ik van mijn restjes wijn af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je kunt wijn invriezen in ijsblokjesvormen!

    BeantwoordenVerwijderen