5 februari 2017

Blaasontsteking en hoe ik daar bespaarderig mee omga

Ik heb blaasontsteking, tenminste ik heb het sterke vermoeden. Ik ben nog niet bij de dokter geweest omdat het zaterdagochtend (lekker vroeg) begon. Nou ren ik nooit meteen naar de dokter bij een blaasontsteking en zeker in het weekend niet. Dat vind ik niet nodig.

Je kunt een blaasontsteking vaak zelf onder controle krijgen door veel te drinken. Tot nu toe gaf ik het altijd twee dagen de tijd. Maar de laatste keer dat ik hiervoor toch naar de dokter ben geweest vroeg ik me achteraf af of mijn lichaam het niet zelf had op kunnen lossen in de vijf dagen waarin ik antibiotica moest slikken. Antibiotica zijn een groot goed, maar hoe meer we ervan gebruiken hoe groter de kans op resistentie. Ik wil daarom alleen antibiotica gebruiken als het echt nodig is. Én: antibiotica valt onder je eigen risico. Omdat ik dat nog lang niet heb opgemaakt zou ik ervoor moeten betalen. Dat is een ondergeschikte reden, maar het speelt wel mee en hoort thuis in dit blogje over hoe ik bespaarderig omga met m'n blaasontsteking.

Ik ga het dus nu wat langer dan twee dagen volhouden. Ik doe mijn best om veel te drinken. Gelukkig heb ik daar geen moeite mee. Ik tik met gemak een liter per uur weg. Hoe doe ik dat bespaarderig?
Ik drink veel groene thee. Thee is goedkoop en groene vind ik lekker (en gezond). Ik weet precies hoeveel water er in mijn theepot past en ik kook niet meer dan dat. (Vroeger vulde ik gewoon de hele waterkoker en kookte ik altijd bijna een halve liter te veel.) Ik vul wel mijn hele theepot zodat ik optimaal gebruik maak van het theezakje (zo'n zakje kost toch 3 cent ;) ), maar ik herbruik het zakje niet, dat vind ik niet lekker.
Voor de afwisseling drink ik appelsap (gewoon van het huismerk). Omdat ik pure appelsap te zoet vind, meng ik het met water. Dat vind ik lekkerder en het is goedkoper.
Voor nog meer afwisseling drink ik water. Er staat een fles kraanwater binnen handbereik. Dat is helemaal lekker goedkoop.

Omdat ik nu echt serieus werk wil maken van het zelf oplossen van de blaasontsteking heb ik nog even andere tips opgezocht:

Vaak plassen: zodra je aandrang voelt naar de wc gaan, ook al ben je een paar minuten geleden pas geweest. Omdat ik echt veel drink, heb ik het idee dat ik water uitpies. Bovendien kom ik soms echt om de tien minuten op het toilet. Ik spoel niet meer iedere keer door, want dat kost steeds een sloot drinkwater voor een klein beetje urine die kleurloos is en niet stinkt. Ik spoel om de drie keer door. Ik vind het zelf wel een klein beetje weirdo, maar het is beter voor het milieu en ietsiepietsie beter voor mijn portemonnee.

Cranberrysap drinken. Het is een bekende tip. Maar ik weet ook dat in veel cranberrysapjes die je in de supermarkt kunt kopen maar weinig cranberry zit en vooral veel ander spul, waaronder suiker. Je schijnt ook zelf cranberrysap te kunnen maken van diepvriescranberries. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar misschien ga ik ze straks wel halen als ik toch naar de supermarkt moet. Ik denk dat zelf maken goedkoper is, hoewel ik niet weet hoeveel sap ik kan maken van zo'n diepvriesdoosje (als dat überhaupt al lukt zonder juicer, we hebben wel een oude blender).

Appelciderazijn drinken. Die kende ik nog niet. Drie keer per dag een glas water met een theelepel appelciderazijn erin schijnt te werken, en ook voor allerlei andere dingen goed te zijn. Dat spul heb ik nog staan dus dat heb ik meteen uitgeprobeerd. Ik vind het zelfs wel lekker. Voor mij hoeft er niet een heel glas water bij die theelepel. Lekker zuur, daar houd ik wel van. Ik vind dit dus een leuke en lekkere tip en het kost bijna niets (ik heb even opgezocht wat het flesje dat ik heb staan kost: €1,29 voor 250 ml, daar kun je een heleboel theelepels uit halen.)

Let op: Bovenstaande is geen advies. Een blaasontsteking die niet behandeld wordt terwijl dat wel had gemoeten, kan lelijk uit de hand lopen.

8 opmerkingen:

  1. 'n Liter per uur lijkt me niet te doen en schijnt ook niet echt goed te zijn....... Gooi de cranberries in de blender doe er wat appelsap bij, drinkt makkelijk weg (stukjes cranberries wel kauwen 😉) Appelciderazijn is ook goed om het choresterolgehalte te verlagen maar bar slecht voor het glazuur van je tanden en kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als voel dat ik er last van krijgt ga ik ook meer drinken en ik begin met cranberrie tab van kruidvat eigen merk, meestal werk wel.
    Ik heb er een hekel aan om een kuur te moeten halen want meestal ben ik er dan wel binnen no time vanaf maar hou ik er weer andere vrouwelijke kwaaltjes aan over grrr want behalve dat het de bacterie van de blaas ontsteking dood, dood het ook een hoop andere goede bacterie.. zit je daar wéér mee ;-)
    Probeer het ook altijd uit te stellen maarja soms kun je er niet onderuit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij een beginnende blaasontsteking kun je en flinke hand vitamine C tabletten innemen en dan juist heel lang (proberen)niet naar toilet gaan. Door de hoge zuurgraad draai je zo de in je blaas aanwezige bacteriën de nek om.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor het meedenken en delen van jullie ervaringen.
    's Ochtends haal ik echt een liter per uur. Later op de dag wordt dat wel minder hoor. Ik weet dat te veel drinken niet goed voor je is, ook als het geen alcohol is :) dus ik heb met mezelf afgesproken dat ik niet tegen heug en meug drink.
    Ik heb de cranberries inmiddels gehaald en geblend met wat appelsap, heerlijk.
    Heel lang niet naar het toilet gaan vind ik heel oncomfortabel, dus ik probeer het nog even andersom. Maar dank voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn tip is nog goedkoper! Neem een flesje citroensap van 0,45 ct en dpuit een halve centimeter ingeveer in een glas. Aanlengen met water en dit 3 a 4x herhalen in een paar uur. Gegarandeerd is je nood voorbij. Bacterien kunnen zich n.l. niet vermenigvuldigen in zure urine. Dit is een tip van mijn huisarts na vele kuren. Ik heb ze niet meer nodig gehad sindsdien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb af&toe last van mijn blaas en dan koop ik meteen zo'n ongesuikerde fles cranberry sap bij de wink De Tuinen of soortgelijk. Helpt heel goed en het kuurtje is a 9,95 euro de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog een tip die ik kreeg van de huisarts: Het is belangrijk dat je je blaas goed leegmaakt, dus als je op het toilet zit en denkt klaar te zijn met plassen, je benen flink spreiden, voorover buigen en dan je romp een paar keer rond draaien. Je staat er van te kijken wat er dan nog uit je blaas druppelt.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een tip die ik lang geleden kreeg en me van diverse beginnende blaasontstekingen afgeholpen heeft. Zet een kom heet water (niet te heet, want verbranden is natuurlijk de bodoeling niet) met wat gedroogde thijm in de toiletpot. Ga er met de blote billen boven zitten en kleed je verder goed warm aan. Dit zo'n tien minuten doen en ongeveer drie maal daags.
    Gisteren las ik nog een tip van een Anerikaanse arts (Dr. Greger). Eet geen kip. Op rauwe kip zitten bacterien die blaasontsteking kunnen veroorzaken. Ook als je het niet eet en wel klaarmaakt kunnen deze bacterien op je handen zitten en je besmet jezelf bij het afvegen op het toilet. Het is heel lastig om de bacterien uit je keuken te krijgen. Nu is de situatie in de VS mogelijk iets anders dan in Nederland, maar ik gok het er niet op.

    BeantwoordenVerwijderen