22 februari 2017

Grijs

Op het grijze asfalt rijden steeds meer grijze auto's en in de auto's steeds meer mensen met grijze haren. "65-plussers vaker en langer op de weg" was vanochtend in het nieuws. Ik hoorde (of las, dat weet ik niet meer) ook nog ergens in een bijzin dat grijs de meest voorkomende kleur auto is.

Saahaai, maar waar ik het eigenlijk over wilde hebben is, dat ze het hadden over verkeersaanpassingen voor ouderen. Linksaf slaan levert de meeste problemen op (daar istie weer), dat zouden ouderen maar moeilijk kunnen overzien. Dus daar zou wat aan gedaan moeten worden, iets met middenbermen bijvoorbeeld. Voor de ouderen, en dat zou dan ook fijn zijn voor de andere weggebruikers, want linksaf slaan is voor iedereen het lastigst.

Maar vervolgens hoor ik de verslaggever zeggen: "De verkeersplanners hebben nog even tijd voor hun aanpassingen. Pas in 2040 is één op de vier weggebruikers boven de 65." Ah, als dat het criterium is en we nemen er ook echt die tijd voor -dat we nu lekker druk en uitgebreid gaan bedenken wat er allemaal kan en dat we dan vervolgens bedenken hoe we dat rustig en gefaseerd uit gaan voeren tussen nu en 2040, dan zijn we te laahaat.

Want in 2040 rijden er voornamelijk (of alleen maar?) zelfrijdende auto's op de weg. Dan heb je andere infrastructuur nodig. Dus ik hoop dat ze niet te veel tijd en geld steken in aanpassingen voor ouderen op de langere termijn. Dat zou echt zonde zijn van ons geld. Vooruitkijken is goed, maar neem dan ook andere relevante ontwikkelingen mee die je nu al aan ziet komen. Aanpassingen op korte termijn, daar hebben we wel wat aan. En het liefst aanpassingen die over een jaar of tien weer kunt verwijderen of  aanpassen, dus niet gemaakt voor de eeuwigheid.

Ik hoorde in het nieuws overigens niets over dat minder jongeren een auto hebben. Dat was ook een bevinding van het onderzoek waarop dit nieuws gebaseerd is. Lijkt me een goede ontwikkeling dat het niet vanzelfsprekend is voor jongeren om een eigen auto aan te schaffen.

4 opmerkingen:

  1. Hier wordt er door sommige 65 plussers echt beroerd gereden. Daar doet een middenberm niets aan. Linksaf slaan moet je gewoon kunnen als deelnemer aan het verkeer.

    Overigens ken ik ook een aantal 65-plussers en zelfs een 80 plusser die goed rijden. Vooral omdat ze het altijd (vaak) zijn blijven doen.

    Ik denk dat je beter eens in de zoveel jaar mensen een (betaalbare?) test kunt laten doen in plaats dat je de weg aanpast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het moet niet gekker worden al die onzinnige nieuwsberichten over 65 plussers, zijn ze een plaag of zo. Kunnen ze beter achter de geraniums blijven zitten om zich te verschuilen uit schaamte, of omdat ze zo sneller dood gaan."Voltooid Leven".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 65-plussers is ook een beetje een achterhaalde term. als je moet werken tot je 70e, en je gaat met de auto naar je werk, dan ben je gewoon een forens. Dan ben je geen 'bejaarde' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen