1 februari 2017

Deposito geopend

Even een korte update naar aanleiding van de dalende rente. Ik heb erover nagedacht, een nachtje over geslapen, en vandaag een flink deel van mijn 'vrij beschikbare' spaargeld in een deposito voor een jaar gezet.

Als ik dat geld een jaar vast kan zetten, waarom heb ik dat dan niet eerder gedaan? Nou omdat ik dit geld eigenlijk niet een jaar vast kan zetten. Mijn buffer van 'vrij beschikbaar' spaargeld is nu wel heel klein geworden. Maar ... volgende maand valt er een ander deposito vrij. In dat deposito zit een groot deel van het geld dat bestemd is voor mijn voorproefpensioen. Mijn strategie met dat geld was 'altijd' al om het in deposito's vast te zetten zolang ik het niet direct nodig heb. Het grootste gedeelte van het geld (minus het geld voor komend jaar) zou ik dus opnieuw in een deposito stoppen direct na het vrijvallen. Daar loop ik nu op vooruit, omdat ik nu nog een iets hoger rentepercentage krijg.

Die ene maand red ik het wel met wat minder direct opneembaar spaargeld. Het scheelt maar een tientje tov het deposito dat ik over een maand kan sluiten, maar zo lang heb ik er nou ook weer niet over nagedacht, dus het is toch snel verdiend. En ik zie geen grote risico's.

2 opmerkingen:

  1. Ik zit hier ook over te denken, kun je misschien wat meer vertellen (rentepercentages enzo) als je dat wilt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het deposito dat ik net afgesloten heb bij Leaseplanbank voor 1 jaar, levert me 0,9% rente op. Geen vetpot, maar beter (minder slecht) dan de 0,25% die ik op mijn gewone spaarrekening (dat is bij een andere bank) zou krijgen. Inmiddels is de rente op een 1-jarig deposito dus trouwens gezakt naar 0,8%.
      Ik vind independer.nl een handige site om rentes te vergelijken. Misschien heb jij daar ook wat aan.

      Verwijderen