10 mei 2015

70 is het nieuwe 65

Eigenlijk zou het me niets uit moeten maken. Ik ga immers over tien jaar (min een paar maanden) met pensioen volgens mijn snelmetpensioenplan. Toch ben ik ervan geschrokken. De pensioenleeftijd gaat omhoog.
Ik heb niet onder een steen geleefd of zo. Ik wist best dat 'ze' de pensioenleeftijd laten stijgen. Ik wist alleen niet wat mijn pensioenleeftijd wordt. En dat weet ik nog steeds niet want ik weet niet hoe ze het precies gaan berekenen. Maar ik heb het met behulp van twee sites (waaronder die van SVB) uitgerekend en de ene komt op iets minder dan 70 jaar uit en de ander iets meer dan 70.

Mijn pensioenleeftijd ligt dus op ongeveer 70 jaar!

Als ik ga zitten wachten tot ik met pensioen mag van de overheid, moet ik dus nog 30 jaar werken, dertig jaar! Dat vind ik lang. Het betekent dat ik dertig jaar lang alleen in het weekend en een paar vakantiedagen kan kiezen wat ik met mijn dag ga doen. Dertig jaar geleden was ik 10; om maar even te illustreren hoe lang dertig jaar is.

Nog meer reden dus om het snelmetpensioenplan een succes te maken. Tien jaar geleden was ik dertig, dat vind ik lang niet zo indrukwekkend als 'was ik 10', dertig is nog best dichtbij. Dat betekent ook dat er flink bespaard moet worden in die tien jaar. Dóór met die bezuinigingen dus.

Het haalt ook wat wind uit de zeilen van de sceptici. Misschien is tien jaar niet haalbaar, maar twintig zeker wel, en dan heb je toch nog altijd tien jaar winst. Vind ik het ook waard.



1 opmerking: