14 mei 2015

Een maand zonder auto voor de deur (en die van je buren)

Dankzij Mrs Money Mustache (die is er ook) las ik vandaag een artikel over een wijk in Zuid-Korea waar ze een maand lang geen auto’s hebben toegelaten. Gewoon een bordje bij de ingangen van de wijk, een grote parkeerplaats buiten de wijk, wat leenfietsen (al dan niet elektrisch) en –segways, een paar extra busjes en gaan.

Ik word er dolenthousiast van, en niet alleen vanwege die segways. Ik moet toegeven dat het met superleuk lijkt om op een segway door de stad te crossen, maar daar gaat het even niet om. Ik woon in een historische binnenstad en die ziet er gewoon mooier uit zonder auto’s. Dat je echt zicht hebt op de haven/gracht met de historische schepen en eendjes erin, en dat je niet om de auto’s heen hoeft te kijken.

Bovendien wordt de lucht er frisser van en is het veiliger (behalve die crossende segways dan). Én het laat mensen zien dat je veel minder vaak de auto nodig hebt dan je hem nu gebruikt. Dat bespaart iedereen geld en je krijgt een iets betere conditie als bonus, zeker als je het langer volhoudt dan een maand, ongeacht of je dan weer met de auto mag.

Natuurlijk realiseer ik me dat je dit niet ‘gewoon’ ‘eventjes’ realiseert, dat er haken en ogen aan zitten. Waar vind je een groot parkeerterrein en hoe voorkom je daar overlast? Wat doe je met mensen die gehandicapt of slecht ter been zijn (stabiele segways? klinkt stoerder dan scootmobiel). Wie betaalt het allemaal? Hoe creëer je draagvlak (ik zeg nog één keer: segways)? En nog meer vragen.

Toch zou ik het cool vinden als er ook in Nederland een creatieve bestuurder opstaat, die het regelt. In Korea moesten ze er nog fietsles bij geven, dat hoeft hier in ieder geval niet. Ze gaan het in de herfst ook in Johannesburg proberen. Als het in Korea en Zuid-Afrika kan, dan moet het in Nederland fietsland toch ook kunnen?

1 opmerking:

  1. In Amsterdam Centrum is dat al jaren zo ver.
    Op het platteland (waar ik woon) is de fiets soms al een opgave (ga jij 5 km fietsen naar de supermarkt? Ik wel , maar ik ben fietsgek)

    BeantwoordenVerwijderen