18 mei 2015

Wat doe jij als je salaris gestort is?

“Wat doe jij als je salaris gestort is?” vraagt Metro vandaag op de voorpagina. “Huh?” denk ik, “doen mensen dan iets?” Ik doe niets. Een dag nadat het gestort is vinden er een aantal automatische afschrijvingen plaats:
                gezamenlijk geld
                reservering hypotheek (nog 1 maandje en dan heet deze post ‘spaargeld’)
                spullenreservering.

In het artikeltje lees ik dat meer dan de helft ‘iets leuks’ koopt op ‘Uitbetaaldag’: iets lekkers, een cadeautje voor henzelf, partner of kinderen (dat heb ik ooit van mijn eerste salaris gedaan), uit eten. Ik ben echt verbaasd. Áls ik zoiets al doe, doe ik het op 'Uitbetaaldag – 1' want dan weet ik of ik geld over heb van mijn salaris.

Toch staat er ook iets waar ik me wel in herken: mensen checken op Uitbetaaldag hun rekening vaker om te zien of het geld al is bijgeschreven. Ja, dat doe ik ook. Ik houd mezelf voor dat dat is om te checken hoeveel ik over heb van de maand ervoor. En dat is ook echt zo. Ik maak dat dan keurig over naar mijn spaarrekening. Maar ik kan niet ontkennen dat het ook wel prettig is om te zien dat er weer een aardig bedragje is gestort. 
Hersenonderzoeker Victor Lamme geeft in het artikel aan: “Wanneer we ons salaris krijgen worden de beloningscircuits in onze hersenen geactiveerd en voelen we ons blij door het vrijkomen van de stof dopamine.” Gelukkig, ook een wetenschappelijke rechtvaardiging voor mijn gedrag :).

Ik ben wel benieuwd wat mijn geachte lezers doen op Uitbetaaldag.

En tot slot: ik ben gecharmeerd van de impliciete suggestie: dat je van Uitbetaaldag een feestje zou moeten maken. Ik houd van feestjes en zo heb je er ineens 12 bij. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je iets extra’s koopt. Het begin wordt al gratis gemaakt door de dopamine.

8 opmerkingen:

  1. Ik hoorde dit vanmorgen ook op de radio en dacht ook even over mijn eigen handelen na op 'uitbetaaldag'.
    Ik check die dag ook vaker mijn rekening om te kijken of het al gestort is. Als beide salarissen gestort zijn dan stort ik het bedrag wat we niet nodig hebben voor de lasten van de komende maand (vast lasten, boodschappen, een x bedrag voor tanken en een x bedrag voor onvoorzien) door naar de spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het salaris op de rekening staat, stort ik meteen een deel naar de reserve rekening voor zorgkosten, eigen bijdrage e.d. En een deel gaat naar de spaarrekening. Dus , even 'staat er een mooi bedrag op, maar het is al gauw weer overgeheveld. Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor jullie reacties 30-er en Rianne. Als ik het goed lees, storten jullie spaar- of reservegeld niet automatisch door. Hebben jullie daar een specifieke reden voor? Wisselend inkomen misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak het ook handmatig over, niet zo zeer door een wisselend inkomen, meer omdat ik dan het gevoel heb dat ik het geld echt heb uit gegeven! En eenmaal op de spaarrekening haal ik het door het gevoel van uitgeven minder snel eraf. Het is immers al eens uit gegeven, en je kunt geld maar 1 keer uit geven, puur mezelf voor de gek houden maar ach het werkt!

      Verwijderen
    2. Ah, daar kan ik me wat bij voorstellen. Je kunt geld inderdaad maar één keer uitgeven.

      Verwijderen
  4. ik maak t over naar de spaarrekening die als tussenrekening werkt.. inkomsten zsm naar de tussenrekening. op de 1e van de maand gaat t maandbedrag naar de betaalrekening voor vaste lasten/boodschappen/tanken/overig en evt extra rekeningen die we die maand verwachten zoals abbo op blijdorp, maar ook waterschapsbelasting of gemeentelijke heffingen, dan gaat er dus dat bedrag extra naar de betaalrekening zodat we niet in t rood komen. werk voor ons super. man heeft nl 4 wekelijks loon en elke x anders door overuren, ik krijg 3 verschillende bedragen op wisselende data... dus geen vast inkomen en geen vaste betaaldata.. dat gaf zoveel onrust.. en nu geven we standaard minder uit dan er binnenkomt.. werkt super: )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kehhh.... weet vaak niet wanneer exact het bedrag wordt bijgeschreven. Ik ben al zo "vrij" dat dit me niet interesseert. De overboekingen gaan automatisch, dus er gaat geen aandacht of energie van me naar toe. En dus ook niets "vieren". Gewoon lekker doorleven met mijn (goede) leven.
    OK, ik wist het al: ik ben dus raar. Maar goed, zo MMM-raar wilik wel zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik geniet van het feit dat ik dan alles (min leefgeld en min geld voor de gemeenschappelijke rekening) naar mijn spaarrekening "mag" storten, mijn grafiekjes bij mag werken en zie of ik mijn opgaande spaartrend vast kan houden of niet. Aangezien mijn salaris vrij variabel is, is het elke maand weer even kijken. Altijd leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen