15 mei 2015

Een maand zonder je auto voor de deur (of die van je buren)

Ik las de titel van mijn artikeltje over de Zuid-Koreaanse wijk met de autoloze maand: "Een maand zonder auto voor de deur (of die van je buren)." En toen dacht ik: je kunt het natuurlijk ook zelf organiseren.

Je gebruikt je auto een maand lang niet in je eigen wijk. Kijk eens wat dat betekent.
Hoeveel tijd kost het? Waar heb je behoefte aan? Wat zou het makkelijker maken? Alleen een segway :) of bijvoorbeeld ook een veiligere parkeerplaats of nog iets anders?
Wat levert het op? Pak je minder vaak de auto? Voel je je gezonder? Ziet de wijk er beter uit? (waarschijnlijk niet met één auto minder)

Je kunt het experiment zo uitgebreid maken als je zelf wil: Vraag je ook je bezoekers om niet met hun auto in de wijk te komen? Vraag je je buren om mee te doen? Laat je het een maand of een week duren?

Het is niet hetzelfde als een volledige ban, maar het kan een leuk en interessant experiment zijn. Ik ben wel benieuwd of iemand dit wil proberen en wat de bevindingen zijn.
Ik zal eens aan Meneer Money Wenkbrauw vragen of hij dit experiment ziet zitten (zelf gebruik ik de auto nauwelijks). Als het bevalt, kunnen we volgend jaar de parkeervergunning skippen (maar misschien draaf ik door).

1 opmerking:

  1. Leuk artikel, ik moet zeggen dat ik het niet zou volhouden. Echter is het experiment wel interessant. Ik denk dat veel mensen het niet gaan redde. Wij zijn er inmiddels al teveel aan gewend! MvG

    BeantwoordenVerwijderen