1 mei 2015

MMW-acties en Bespaarcentage 2

April 2015 was mijn tweede maand als Mevrouw Money Wenkbrauw.

Bespaarcentage (voor hypotheek en pensioen):
Dieptepunt 2014 19%
Maart 2015 47%
April 2015 52%

Dat ziet er goed uit dus. N=2 is nog geen garantie dat dit structureel is, maar ik heb het in ieder geval langer dan een maand volgehouden en ik vond het niet moeilijk.

Verder is één grote verandering ten opzichte van vorige maand. Ik heb besloten mijn hypotheek zo snel mogelijk af te lossen. Dat levert namelijk meer op dan het geld op een spaarrekening zetten en er belasting over betalen

Hieronder volgt een update van mijn acties sinds de kennismaking met 3M.
  1. Spaargeld en reserveringen verhuisd naar spaar- en depositorekeningen met een beter rentepercentage (van 0,9 naar 2,0).
  2. Nóg vaker fietsen in plaats van de trein nemen.
  3. Brood, fruit en jus mee naar het werk ipv daar kopen, en vervolgens mijn jus-consumptie teruggebracht.
  4. Een beleggingsrekening aangevraagd.
  5. Cola-consumptie gereduceerd.
  6. Minder uit eten, minder geborreld.
  7. Extra inkomsten gegenereerd (zeer bescheiden) via Euroclix. Is in april niet gelukt.
  8. Pensioenregelingen gecheckt.
  9. Meer vegetarisch gegeten.
  10. Minder uitgegeven aan boodschappen (bespaard op thee, goedkope recepten gezocht).
  11. Goedkopere aansprakelijkheidsverzekering gezocht en afgesloten.
  12. Goedkoper energiecontract afgesloten.
  13. Hypotheekaflosplan gemaakt en de reservering tbv de aflossing verhoogd. Plan is inmiddels veranderd in: zo snel mogelijk alles aflossen.
  14. Advertenties op mijn blog gezet, die nog steeds niets opleveren, maar er komen wel iets meer bezoekers en dat vind ik eigenlijk ook wel leuk.
  15. Een paar abonnementen (sms, Vereniging Eigen Huis, ...) opgezegd.
  16. Zuinig met energie.
  17. Schoonmaakster voor 50% opgezegd.
Wat heb ik (nog steeds) niet gedaan:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten