2 mei 2015

Van meevallers doe je iets leuks: je pensioen opbouwen

Mister Money Mustache heeft een artikel waarin hij een aantal belangrijke principes voor mensen die snel met pensioen willen en nog niet zo ver zijn, op een rij zet. Ik loop er stuk voor stuk doorheen. Vandaag het tweede principe.

2. Meevallers zijn voor je pensioen
Iedereen heeft wel eens een meevaller met geld. Extra geld dat op de een of andere manier je kant op komt (niet van een loterij, dat heeft vrijwel niemand). Geld waarvan je kunt kiezen waar je het aan besteedt.
Het moment dat ik me dat realiseer geeft me altijd een gevoel van rijkdom, en daar geniet ik van. Of ik nou een muntje van twee vind in een zomerjas van vorig jaar of mijn (niet zo onverwacht maar voor mijn gevoel nog altijd 'extra') vakantiegeld op mijn bankrekening zie staan.
En dat gevoel, daar gaat het om. Het gevoel dat je kan doen wat je wil. Dat gevoel wil ik wel altijd. Ik kan al best vaak doen wat ik wil, maar niet altijd en vaak wordt dat veroorzaakt doordat mijn werkgever iets van me wil.
Daarom kies ik ervoor om meevallers te investeren in mijn pensioen. In mijn geval, op dit moment, betekent dat het laatste beetje van mijn buffer herstellen en dan als de wiedeweerga beleggen. Mooi woord trouwens: wiedeweerga.

Het principe is dus: Zo lang je nog aan het opbouwen bent, gebruik je meevallers voor je pensioen en niet voor iets anders.

En die munt van twee euro? Die gaat in mijn portemonnee en zo lang als hij daar zit, heb ik de mogelijkheid een ijsje of een kop thee of een grote stroopwafel of zoiets te kopen. Rijkdom!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten