3 mei 2015

Betalen: daar is de kortste dag nog lang zat veur

"Betalen: daar is de kortste dag nog lang zat veur" dat zei en zegt mijn vader regelmatig. Maar hij vindt ook dat je -vooral kleine ondernemers- niet te lang op hun geld moet laten wachten. "Als mensen goed (werk) geleverd hebben, betaal je ze, klaar."

Ik kon dat nooit zo rijmen. Ik vond het altijd een beetje gierig klinken en dat is mijn vader niet. Ik vind mijn vader een held, maar ach, dit had hij niet helemaal in combinatie doordacht, dacht ik.

Maar nu op een zondagochtend, terwijl ons logeetje verbazend lang doorslaapt en ik me dus in mijn eentje moet vermaken, valt het kwartje: Als je iets bestelt, werk afspreekt, iets koopt, is de consequentie dat je moet betalen. En 'betalen' dat wil je als snelmetpensioenspaarder zo veel mogelijk voorkomen (dat is de essentie van 'kortste dag nog lang zat veur'). Dus is het een kwestie van zo min mogelijk bestellen, werk afspreken en kopen. Helder. Zuinig is iets anders dan gierig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten