25 mei 2015

Zakgeld en automatisch loonsverhoging

Wij hebben geen kleine Money-Wenkbrauwtjes maar ik denk ook wel eens na over zaken die niet direct op mij betrekking hebben. Zakgeld is zoiets. Het systeem dat ik ken (zo ging het bij mij vroeger) is dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd zakgeld krijgen en als ze ouder worden steeds meer.
Daar zitten volgens mij een aantal logische overwegingen achter:
  • hoe ouder kinderen worden, hoe meer verantwoordelijkheid ze aankunnen, met een stijgend bedrag kunnen ze leren en groeien in die verantwoordelijkheid;
  • oudere kinderen hebben vaak wat duurdere behoeftes. 
Toch heb ik het ook altijd een beetje vreemd gevonden. Laatst las ik ergens (ik denk op IEXgeld) dat dit systeem kinderen keurig klaarstoomt voor werken in loondienst. Bingo, dat is het. Ik vind het ook vreemd dat je meer loon krijgt naarmate je ouder wordt. Als je meer of beter werk gaat leveren vind ik het logisch, maar als je een jaartje ouder bent of een jaartje langer in dienst, ben je niet automatisch waardevoller voor je werkgever.

Naast dat er iets te zeggen valt voor zakgeld dat stijgt naarmate kinderen ouder worden (ivm het leereffect, en misschien ook wel de bijbehorende boodschap: wij zijn je ouders en zolang je het niet zelf kunt, voorzien we in je behoeftes, wij zorgen voor je), is er ook iets te zeggen voor prestatie-afhankelijk zakgeld.

Je kunt je kind stimuleren om geld te verdienen. Als ze helpen opruimen, koken, de auto wassen, of iets dergelijks kunnen ze wat verdienen. Dat prikkelt de ondernemende geest, mooi en waardevol om dat je kind ook mee te geven.

Ik zie trouwens ook wel een nadeel. Ik denk namelijk dat je kinderen ook moet bijbrengen dat je verantwoordelijk bent voor de dingen in je leven en je omgeving, ook als daar geen financiële consequenties aan verbonden zijn. Misschien moet je ergens een scheidslijn maken: met het opruimen van je eigen troep verdien je niets, maar met het (helpen) opruimen van de garage wel. Haha, dat resulteert natuurlijk in strak opgeruimde garages en is-hier-een speelgoed-en-kleren-bom-ontplofte kinderkamers. Nou ja, daar zijn vast wel afspraken over te maken. 

1 opmerking:

  1. Wat een interessant stukje. zakgeld is hier nog niet aan de orde, maar door je stukje ben ik wel alert op wat we willen bereiken door zakgeld te geven.

    BeantwoordenVerwijderen