19 mei 2015

Pizza

Meneer Money Wenkbrauw is vrij fanatiek in het zelf maken van pizzadeeg, Mevrouw Money Wenkbrauw iets minder. Zondag zou Mevrouw koken en hadden we zin in pizza. Dat het zondag was bespaarde ons de kosten van afhaalpizza. We hebben hier om de hoek een goddelijke Italiaan (ik bedoel niet zijn of haar uiterlijk, maar de broodjes, pizza’s en pasta’s) die werkt met verse ingrediënten. Overigens zou het niet eens zo heel duur zijn omdat wij niet zulke grote eters zijn en met z’n tweetjes voldoende hebben aan één pizza.
Hoe dan ook, het was geen optie, want echte Italianen zijn op zondag dicht.

Enigszins discutabel alternatief voor de goddelijke pizza is de pizzakit van Appie. Daar zit deeg in en een potje saus. Het probleem is dat de saus niet lekker is. We maken die altijd zelf, en hoewel het nog steeds niet duur is, voelt het toch als verspilling om de saus niet te gebruiken. Ik kan de potjes dan ook niet weggooien. Er staan er een paar te verstoffen tot we ingesneeuwd raken. Ik koop het daarom niet zo vaak, maar soms kan ik de verleiding niet weerstaan. Zondag mocht ik van mezelf zo’n kit gaan kopen.
Het bleek geen optie: de kits waren op.

Ik had al een afbakciabatta in mijn mandje zitten om een broodpizza te maken toen ik langs de diepvriezen kwam. Daar zag ik extreem goedkope pizza margherita’s, per 3 verpakt. Er stonden geen heel rare dingen tussen de ingrediënten, dus: pizzadoos in het mandje, ciabatta terug in het schap. Thuis verse ingrediënten (tomaat, ham, verse ananas, knoflook) wat kruiden en extra kaas op de pizza, en hup in de oven.
Het was oké, maar niet briljant. Hmm, de twee overgebleven pizza’s passen in het rijtje met de saus, zouden die wel ooit opkomen? Zo niet, was het alsnog niet een verschrikkelijk dure maaltijd, maar wel verspillend.

Maandagavond was Meneer Money Wenkbrauw niet thuis, en bedacht Mevrouw Money Wenkbrauw dat ze onderweg van werk naar huis niet langs de supermarkt hoefde, want ze ging een lekker eiergerecht voor zichzelf maken.
Eenmaal thuis staarde het eierrekje me leeg aan. De supermarkt is dichtbij maar ik had geen zin om terug te gaan. Ik kon proberen om het pizza-experiment van gisteren te verbeteren. Veel méér verse tomaat, veel méér verse knoflook, méér kruiden. Het is vega-maandag dus geen ham. Als finishing touch geen extra kaas maar wel een scheutje olijfolie. Beterrrrrrrr.

De knoflooklucht zal wel indringend zijn geweest toen Meneer Money Wenkbrauw thuiskwam, maar hee, dan had hij de eieren ook maar niet op moeten maken zonder iets te zeggen ;)

1 opmerking:

  1. Pizzadeeg zelf maken van een pakje bruinbroodmix werkt ook goed. En pastasaus is een eitje, als ik hoor hoe je deze pizza's hebt opgeleukt....
    Dan wordt t echt goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen