29 mei 2015

MMW-acties en (be)spaarcentage 3

Mei 2015 was mijn derde maand als Mevrouw Money Wenkbrauw.

Bespaarcentage (voor hypotheek en pensioen):


Dieptepunt 2014 19%
mrt-15 47%
apr-15 52%
mei-15* 51%

Dat ziet er goed uit dus. N=3 is nog geen garantie dat dit structureel is, maar ik heb het in ieder geval langer dan twee maanden volgehouden en ik vond het niet moeilijk.
Het percentage van mei is voor de vergelijkbaarheid exclusief mijn vakantie-uitkering. Als ik de vakantie-uitkering uitsmeer over het hele jaar en optel bij enerzijds mijn salaris en anderzijds wat ik gespaard heb, komt mei uit op 53%.

Hieronder volgt een update van mijn acties sinds de kennismaking met 3M.
  1. Spaargeld en reserveringen verhuisd naar spaar- en depositorekeningen met een beter rentepercentage (van 0,9 naar 2,0).
  2. Nóg vaker fietsen in plaats van de trein nemen.
  3. Brood, fruit en jus mee naar het werk ipv daar kopen, en vervolgens mijn jus-consumptie teruggebracht.
  4. Een beleggingsrekening aangevraagd.
  5. Cola-consumptie gereduceerd, meer water gedronken.
  6. Minder uit eten, minder geborreld.
  7. Extra inkomsten gegenereerd (zeer bescheiden) via Euroclix. Is in april en mei niet gelukt.
  8. Pensioenregelingen gecheckt.
  9. Meer vegetarisch gegeten.
  10. Minder uitgegeven aan boodschappen (bv. Wonky-appels ontdekt).
  11. Goedkopere aansprakelijkheidsverzekering gezocht en afgesloten.
  12. Goedkoper energiecontract afgesloten.
  13. Hypotheekaflosplan gemaakt en de reservering tbv de aflossing verhoogd. Plan is inmiddels veranderd in: zo snel mogelijk alles aflossen.
  14. Advertenties op mijn blog gezet, die nog steeds niets opleveren, maar er komen wel meer bezoekers en dat vind ik eigenlijk ook wel leuk.
  15. Een paar abonnementen (sms, Vereniging Eigen Huis, ...) opgezegd.
  16. Zuinig met energie.
  17. Schoonmaakster voor 50% opgezegd.
  18. Zegeltjes sparen.
  19. Vakantiegeld op mijn spaarrekening gezet.
Wat heb ik (nog steeds) niet gedaan:

4 opmerkingen:

  1. wow, wat heb je al veel acties uitgezet in 3 maanden. Op naar de volgende maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil je niet ontmoedigen, maar in het begin is gemakkelijker om flink te bezuinigen dan in een later stadium. Op een gegeven moment zijn alle mogelijkheden uitgeput en wordt het kruimelwerk. Maar ........ ik ben diep onder de indruk van wat je al voor elkaar gekregen hebt!
    Waar ik nieuwsgierig naar ben:
    - wat ga je doen als je vroeg met pensioen bent? Is dat niet vreselijk saai?
    - wil je kinderen? Of zie je daarvan af, juist vanwege de enorme kostenpost die kinderen zijn?
    Ik heb nog niet je hele blog gelezen, het kan zijn dat je de antwoorden reeds gegeven hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook benieuwd hoe de komende maanden gaan (en of het nog wel interessant is om over te bloggen). Om op dit besparingspercentage te blijven hoef ik niet veel nieuwe dingen te doen. 'Alleen maar' volhouden. Ik weet nog niet zeker of dat gaat lukken, maar het zou niet zo'n groot probleem moeten zijn.
    Ik heb behoorlijk wat dingen op mijn lijstje voor als ik met pensioen ben: http://mevrouwmoneywenkbrauw.blogspot.nl/2015/04/wat-te-doen-met-de-tijd-die-ik-over-heb.html. En als ik me verveel, ga ik gewoon weer werk zoeken. Het idee is dat het niet hoeft, maar wel mag.
    We hebben om andere redenen niet voor eigen kinderen gekozen. We zijn wel dol op kinderen en hebben dan ook regelmatig logeetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook grote MMM fan. Ik spaar nu ong 48% en ben op weg naar meer. Nog 5 jaar (als ik kan blijven werken) en dan is mijn flatje afbetaald en ik ga dan meteen 1 dag minder werken. Ik werk als verpleegkundige. Leuk maar zwaar werk lichamelijk. Vervelen zal ik me ook zeker niet. Kan altijd nieuwe dingen leren, vrijwillegers werk doen bij het asiel. En werken, maar het rooster wat ik zelf wil. Ik vind dat je heel goed beig bent, MMW. Ga zo door! - Marjolein

      Verwijderen