24 januari 2018

Banktarieven

Mijn bank (Rabo) verhoogt de tarieven voor de betaalpakketten. Ik sta wat ambivalent tegenover deze tarieven. 
Enerzijds vind ik het redelijk om voor diensten te betalen en de bank levert mij diensten: Ik kan makkelijk betalen op verschillende manieren en ik kan altijd mijn saldo inzien. Alles redelijk veilig.
Anderzijds heb ik bij banken altijd het gevoel dat ze flinke winsten maken, die misschien wel onredelijk zijn. Volgens mij hoef je met banken geen medelijden te hebben.

Ik had al wel verwacht dat de tarieven zouden stijgen.
Banken kunnen al een tijdje heel goedkoop lenen en geld stallen kost ze geld. Ze hebben dus weinig aan ons spaargeld en moeten compenseren voor de kosten. Dat doen ze vooral door hele lage rentes te geven. Ik denk dat ze liever niet onder de nul procent zakken, dus dat ze liever niet een negatieve rente invoeren. Compenseren ze dan door andere tarieven te verhogen?


Ik heb niet zo veel verstand van de bankenwereld. Ik weet dus ook niet of bovenstaande hypothese hout snijdt. Ik haal sowieso twee dingen door elkaar: spaarrekeningen en betaalrekeningen. Maar een bedrijf kan dat natuurlijk ook doen: (tijdelijke) verliezen in de ene branche compenseren met inkomsten uit een andere branche.

Hoe zou het met de orde-grootte zitten? Met het verhogen van de tarieven verdienen ze aan mij tussen de 7 en 8 euro per jaar meer. Nou neem ik zo min mogelijk betaalde diensten af dus er zullen klanten zijn die meer opleveren. Ik schat dat het gemiddelde niet hoger zal zijn dan 20 euro per klant per jaar extra. Weegt dat op tegen de extra kosten die ze maken om geld te stallen?

De rente die de ECB aan banken daarvoor rekent staat op het moment op -0,4%. Als ik 20 euro met 0,4%  omreken naar het bijbehorende spaarbedrag dan zou dat 5.000 euro zijn. Gemiddeld hebben Nederlanders veel meer op hun bankrekening staan. Het lijkt er dus op dat de bank door deze tariefsverhoging de kosten van spaargeld niet volledig kunnen compenseren.

Toch stijgen de kosten voor mijn pakket harder dan in 2017. Ik ben er sowieso niet blij mee, lig er ook niet wakker van. Maar of het onredelijk is, kan ik niet inschatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten