28 januari 2018

Huizen verhuren; een paar lessen

We zijn ons dus aan het verdiepen in het verhuren van huizen. Een paar dingen die we (inmiddels) weten (voor de regio en prijsklasse (ton) waarin wij nu zoeken).

Aanschaf

Je hebt altijd eigen geld nodig om een verhuurhuis te kunnen kopen. Je kunt het helemaal zelf betalen of deels met een hypotheek. Als je een hypotheek wil afsluiten om een huis voor de verhuur te kopen, dan vragen de hypotheekverstrekkers dat je ten minste:
  • 30% van het bedrag zelf financiert
  • 2% per jaar aflost.

Overige kosten

Als je een of meerdere huizen gaat verhuren, moet je naast de aanschaf- of hypotheekkosten rekening houden met de volgende kosten:
  • verzekering (0,2% )*
  • reparatie en onderhoud (2,5%)*
  • belasting (0,15%)*
  • leegstand (6%)**
  • slecht betalende/gedragende huurders (?)
  • evt. reclame/bemiddeling om het huis te verhuren (?)
 *% van de waarde van het huis; **% van de huur

Huurliberalisatie

In de vrije sector (maandhuur >€711,-) ben je vrij om de huur en jaarlijkse huurverhogingen vast te stellen. Onder die grens heb je die vrijheid niet.

Dit is nog in ontwikkeling dus er komen vast nog meer lessen.

5 opmerkingen:

  1. Zeer leerzaam. Ik wil nog wel iets bijdragen aan het rijtje: vrije sector is volgens mij nu vanaf 710 dus >710. De huurverhoging kun in de vrije sector alleen zelf bepalen als je er niets over in je contract opneemt. In de meeste standaard contracten staat dat de huur met de CPI verhoogd mag worden. Ik vind dat zelf ook wel zo netjes. Op internet staan hiervoor rekenmodules. Let op het basisjaar 2006 of 2015. Als je verhuurt via de makelaar vragen ze meestal een maand huur als kosten voor adverteren foto's maken en contract opstellen/ondertekenen. De ene makelaar heeft hiervoor een minimum (ondergrens) aan kosten. Wanneer je zelf huurders vind betaal je natuurlijk minder. Meestal rond de 300 euro voor contract en foto's. Je kunt het contract ook zelf opstellen, maar ik vind het zelf wel wat meer gewicht in de schaal leggen als er een makelaar achter zit die ook bij het verlaten van de woning nog even een controle doet. Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen: gelukkig nog geen wanbetalers gehad of andere onoverkomelijkheden. Er gaat wel eens wat stuk maar al met al valt het mee. Je hoort soms van die doemverhalen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. De huurliberalisatiegrens ligt om precies te zijn op 710,68. Dat heb ik afgerond :) Andere punten nemen we zeker mee.

      Verwijderen
  2. Ah dan ben ik ook weer op de hoogte :-) Er valt vast nog meer over te zeggen waar ik nu ook niet aan denk. Mocht je onder de huurgrens gaan zitten dan kunnen mensen huursubsidie krijgen, wat makkelijker kan zijn voor de verhuur (sneller verhuren). Dan krijg je echter ook te maken met de huurcommissie en daarmee extra eisen aan prijs, huurverhoging en ? (moet ik me nog eens in verdiepen). Nu verhuren de huizen makkelijk want de vraag is groot, maar er komen wellicht andere tijden waarbij verhuren onder de subsidiegrens noodzakelijk wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, wij willen ook gaan investeren in vastgoed over een paar jaar. Goed om te weten dat je 30% zelf moet meenemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O leuk. Ik ben van plan onze (verdere) ervaringen te delen, misschien heb je er wat aan.

      Verwijderen