12 januari 2018

Gratis reizen

In veel gemeentes kun je gratis reizen met het openbaar vervoer als je een laag inkomen hebt. Zo ook in mijn gemeente. Nou heb ik best wel een laag inkomen op het moment. Het zit dichter bij nul dan bij een bijstandsuitkering. Dat is mijn eigen keuze. Dat wil zeggen: ik zou best wel een hoger inkomen willen, maar voorlopig alleen op mijn voorwaarden.

Ik denk dat ik formeel gezien in aanmerking kom voor het gratis reizen. Ik moet zeggen dat ik dat best wel aantrekkelijk vind. Zonder die regeling ben je voor een ritje naar de stad je toch gauw een paar euro kwijt en dan moet je ook nog terug. Als ik een keer per week naar de stad ga snoept dat een aardig deel op van het bedrag dat ik heb gereserveerd voor vervoer (€12,50). Dan blijft er net genoeg over voor een maandelijks ritje naar mijn ouders.

Ik ga dus niet zo vaak met het openbaar vervoer naar de stad. Het kan ook op de fiets en ik houd van fietsen. Maar ’s avonds in het donker fiets ik liever niet zo’n stuk. En soms geef ik toe aan de koukleum in mij en vind ik het te koud. Dus zo’n gratis abonnement vind ik aantrekkelijk.


Toch ga ik het maar niet aanvragen. Het is volgens niet bedoeld voor mensen zoals ik. Ik vind het een goede zaak dat mensen met een laag inkomen de vrijheid hebben om te reizen. Ik heb die vrijheid ook, want het is mijn keuze om er wel of niet geld aan uit te willen geven.

1 opmerking:

  1. Meer door minder12 januari 2018 om 15:58

    Vaak is er een inkomen + een vermogens toets zodat vermogenden met een laag inkomen niet voor dit soort zaken kunnen opteren.

    BeantwoordenVerwijderen