13 januari 2018

Overstap-kriebels

Het ebt al een beetje weg, maar voor de laatste jaaroverzichten of overstapmeldingen, hoef je niet zo heel ver te scrollen. Het viel mij afgelopen weken op dat veel mensen aan het einde of begin van het jaar overstappen op een andere energieleverancier.

Besparen?

Dat zorgde deze week voor overstapkriebels. Ik kreeg zin om onze gegevens bij een paar vergelijkingssites in te kloppen en te kijken hoeveel we konden besparen. Volstrekt zinloos want ons contract loopt pas eind april of begin mei af. En daarnaast is het volgens mij ook vooral een kwestie van zorgen dat je niet meer gaat betalen. Als je al een goede deal had, word je rekening niet heel veel lager dan het jaar daarvoor. Het is alleen zo dat als je bij je oude leverancier blijft dat je dan een hoger tarief gaat betalen omdat je geen nieuwe-klant-lok-korting meer krijgt.
Ik kan niet meer terugvinden wat we met onze laatste overstap hebben bespaard en uitrekenen is ook lastig omdat ik van onze oude leverancier alleen maar tarieven voor nieuwe klanten kan vinden.

Overstapruimte

Ondanks dat ik die kriebels kreeg, verbaas ik me er wel over dat mensen blijkbaar in deze periode overstappen van energieleverancier. Aan het einde van het jaar heb ik altijd genoeg te doen. En dat zijn dan vooral feel-gooddingen met vrienden en familie. Daar kan ik lekker in opgaan en dan is er maar weinig ruimte voor cijfertjes en administratief gedoe. Het is maar afwachten wanneer er ruimte is voor dit soort kriebels en of die überhaupt komen.

Ziektekostenverzekering

De overstapkriebels voor de ziektekostenverzekering kwamen dan ook pas heel laat. Of eigenlijk kwamen ze niet, en heb ik me op 29 december ertoe gezet. Het scheelde ons 40 euro op twee personen. Niet heel veel, maar toch zonde om te laten zitten. Vorig jaar betaalden we 20 euro minder. Dus een besparing op onze uitgaven is het niet.

Prematuur innen

Overigens had onze oude zorgverzekering de premie toen al lang geïnd. Dat verbaasde me wel. Niet zozeer het innen zelf, want dat hadden ze netjes aangekondigd, als wel het feit dat ze dat voor de jaarwisseling doen. Ze weten toch dat je tot en met 31 december over kan stappen? Is het tactiek? Hopen ze dat je daardoor denkt dat je te laat bent en het er maar bij laat zitten? Ik had het laatst ook met een doorlopende reisverzekering die ik vorig jaar af had moeten sluiten en waar ik graag van af wilde. Ik had keurig in mijn agenda gezet wanneer ik kon opzeggen en ruim voor die datum werd de premie voor het komende jaar afgeschreven. Ze hebben het geld keurig teruggestort, dus geen klachten wat dat betreft, maar ik vind het een rare gang van zaken. Je betaalt al vooruit, en dan willen ze dat ook nog eens ruim voor de ingang van het contract hebben. Op de dag zelf lijkt me goed genoeg.

Vooruit kijken

Mijn overstapmoment komt dus nog. [zelfspot aan] Heb ik nog iets om naar uit te kijken. [zelfspot uit]

7 opmerkingen:

  1. Je kunt ruim van tevoren overstappen. Ik ben op 20 september 2017 overgestapt en de energielevering ging in op 6 januari jl.
    Aan het einde van het jaar heb ik het ook altijd druk met andere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, dat is waar, je kunt het veel eerder regelen dan dat het ingaat.

      Verwijderen
  2. Ik vind dat ook vreemd, zelf stap ik over in september zodat ik de energie kosten kan middelen over de maanden, er zitten nu de energiekosten van de winter (hoog) en laag (zomer) in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een jaar zitten altijd alle seizoenen ongeacht wanneer je overstapt...

      Verwijderen
  3. Bij ons is het toevallig 31 dec. We stapten al over in november, tenminste toen vroegen we het aan. Ooit stapten we altijd in oktober over, maar het ging een keer mis met een nieuwe energieleverancier en daardoor is het een stuk verschoven inmiddels.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Energie is bij ons altijd in oktober. Geen idee waarom eigenlijk, maar het staat in mijn agenda dat ik begin september op jacht moet naar een nieuwe leverancier. Dat lukte 5 jaar prima, tot afgelopen jaar, toen ging het mis.... uiteindelijk kwam het goed, maar nu is de datum dus opgeschoven naar 12 oktober en dat vind ik irritant. De zorgverzekering betalen we sinds afgelopen in 1 keer. En dat is tot nu toe altijd half januari gebeurt. Geen probleem. Ik heb het zelfs liever eerder, want we stappen altijd ruim voor 31 december over. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik eigenlijk ook wel met sommige dingen dat ik het dan liever op de eerste of een afgerond getal (zelfs 5 is goed) heb. Terwijl het eigenlijk niet zoveel uitmaakt.
      Half januari de premie innen vind ik netjes.

      Verwijderen