4 januari 2018

Heerlijke werkdagen

Niet werken bevalt me goed. Ik heb lekker veel vrije tijd. Het grappige is dat ik in december een deel van mijn vrije tijd heb gebruikt om te werken. En dat beviel me heel goed. Ik vond het gewoonweg heel erg leuk.

Uitwisseling
Als ik moet bedenken waarom het zo leuk was, is het eerste antwoord: omdat het in een boekwinkel was. Ik houd van boeken en van lezen. Niet dat je aan lezen toe komt als je in een boekwinkel werkt, maar je kunt ideeën, meningen en tips uitwisselen over boeken. Het is echt een uitwisseling, tweerichtingsverkeer. De ene keer help je mensen een boek uitkiezen, de andere keer vertellen mensen vol enthousiasme over het boek dat ze hebben uitgezocht.

Gelukkig
Een ander antwoord op de vraag waarom ik het zo leuk vond, is dat ik het best goed kon. Altijd lastig om van jezelf te zeggen, vind ik, en ik kan ook helemaal niet objectief vaststellen of het zo is. Het voelde goed - goed als in: niet briljant en niet slecht - en dat voelde goed. Dat is wel een eye-opener of misschien meer een 'O ja dat is ook zo.' Het was onderdeel van mijn gelukscursus: dat je gelukkig wordt van dingen die dicht liggen bij wat je al kan. Dingen die niet supermoeilijk zijn, maar wel net even buiten wat je al gewend bent om te doen. Je comfortzone is net wat groter dan wat je al kan en al gewend bent. 

Buiten of aan de rand
Ik realiseer me weer eens dat ik het heerlijk vindt om de randen van mijn comfortzone op te zoeken. Vaak krijg je de tip om uit je comfortzone te stappen. Dat levert je nieuwe ervaringen op en zo geef je jezelf de kans nieuwe dingen te ontdekken die goed bij je passen. Helemaal waar, maar helemaal uit je comfortzone stappen kost ook veel energie en is dus volgens mij iets wat je gedoseerd moet doen. De randen opzoeken kost minder energie en het kan dus vaker. Mij levert het goede dingen op.

Heerlijke werkdagen
Naast bovenstaande aspecten werkte ik ook nog eens samen met leuke en lieve mensen. Ik had dus heerlijke (werk)dagen in december.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben er ook niet zo'n fan van om steeds maar op je comfort zone te moeten stappen. De randen opzoeken zoals jij het beschrijft spreekt me dan meer aan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, wat goed! Werk dat je leuk vindt om te doen! Was het betaald werk en kun je het nog vaker doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Betaald met een boek en een kerstpakket, heel blij mee.
      Het kan vast nog wel vaker en misschien ga ik ook eens kijken of het ergens anders in geld betaald kan worden. Hier zit er dat voorlopig niet in, en dat geeft ook niet.

      Verwijderen