17 januari 2018

Nog meer overstapkriebels: beleggen

Ik ben er klaar voor. Want ik ben er wel klaar mee. Met de hoge kosten van mijn beleggingsrekening bij de Rabo.
Toen ik begon met beleggen was dat best een grote stap voor me. Ik hikte er behoorlijk tegenaan. Ik maakte de drempel voor mezelf lager door te gaan beleggen via de bank waar ik al mijn hele leven klant ben. Die bank was toen niet de goedkoopste, maar viel ook best mee qua kosten. Niet lang daarna, voor ik echt begonnen was, verhoogde die bank de kosten enorm. Maar ik had mezelf toegestaan én bevolen me niet druk te maken over dat beleggen. Want anders zou ik er zo weer mee stoppen.

Besparen op beleggen

Nu, bijna tweeënhalf jaar, vele raadgevingen, én vele kosten later, ben ik dus klaar met de hoge kosten en wil ik gaan overstappen. Ik ga besparen op m'n beleggingen. Ik moet wel nog even inlezen hoe ik dat het beste kan doen. Ik vraag me bijvoorbeeld af of het slim is om alles ineens over te zetten of dat het beter is om dat gefaseerd te doen. En de vraag is natuurlijk waar naartoe. 


Vergelijken en gaan

Meesman en De Giro staan nu op mijn lijstje. Met Meesman heb ik zelf al goede ervaringen. Over De Giro heb ik goede verhalen gehoord. Maar dat is al een tijdje geleden, en het is ook wel een beetje situatie-afhankelijk. Even nog in verdiepen en over nadenken dus. Al ben ik niet van plan er zo lang over te doen als over het start-traject. Het viel me op toen ik de blogjes daarover terugzocht: ik blogde eind maart 2015 over het aanvragen van mijn beleggingsrekening en pas in augustus ben ik daar blijkbaar daadwerkelijk gebruik van gaan maken.

Hebben jullie nog tips? Andere partijen die ik in de vergelijking moet betrekken?

7 opmerkingen:

  1. BrandNewDay is niet de goedkoopste, wel een redelijk goedkope die beperkte zaken heel makkelijk aanbied. Goedkoop gemak dus.
    Verder zou ik de consumentengeldgids doorkijken, die hebben vaak artikelen met vergelijkingen van beleggingswebsites en -aanbieders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mr fob heeft een mooie kosten vergelijking op zijn blog. Zo kan Lynx volgens mij bij een hoge inleg ook voordelig zijn qua kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. DeGiro heeft even "problemen" dat bepaalde fondsen met alleen Engelse documentatie door nieuwe EU-wetgeving nu niet beschikbaar zijn. Dit is dus omdat er geen Nederlandstalige documentatie bij zit. Meesman heeft altijd al Nederlandstalige doumentatie gehad, dus daar kan je gewoon gaan beleggen in de indexfondsen die zij bieden.

    Zelf zit ik bij BND; ik weet dat Meesman iets goedkoper is, maar BND heeft een duurzaam indexfonds (Meesman niet) en dat vind ik belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat in één keer of gefaseerd overstappen betreft: ik zou het in één keer doen. Ben je er maar vanaf, heb je het maar weer geregeld.

      Soms heb je vaste kosten voor verkopen of voor kopen; bijv. "kopen kost 5 euro plus 0,1%" ... nou, die 5 euro kun je dan beter maar één keer betalen in plaats van vijf of tien keer.

      Verwijderen
    2. Meesman is juist uitsluitend nog duurzaam.

      Verwijderen
  4. Wij beleggen zelf sinds maart 2017 bij DeGiro (https://niettot71.nl/beleggen-waar-dan/). We belegden in de VTI/VXUS combinatie. Helaas wordt deze momenteel niet meer aangeboden door DeGiro. Hopelijk veranderd dit snel weer.

    Voor wat betreft het in 1x investeren of gefaseerd zou je eens moeten zoeken naar Lump sum investing. Ook deze site van Vanguard geeft interessante info. https://investor.vanguard.com/investing/online-trading/invest-lump-sum

    Verder hangt het er sterk vanaf hoeveel tijd je op de beurs hebt alvorens je gebruik wilt maken van je vermogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor jullie input. Ik ben inmiddels, mede dankzij jullie, een stapje verder. (Maar de weg lijkt wel iets langer dan ik dacht, zie nieuw blogje.)

    BeantwoordenVerwijderen