31 januari 2018

Weggeven

Ik ben in het algemeen heel blij met de veranderingen die ik de laatste drie jaar in mijn leven heb gebracht. Ik heb ervoor gekozen:
  • mijn geld bewust uit te geven en vooral veel minder uit te geven;
  • ‘mijn geld voor me te laten werken’;
  • vooral dingen te doen waar ik blij van word.

Nadeel

Het is allemaal nog in ontwikkeling. De laatste tijd vooral het tweede punt zoals jullie hebben kunnen lezen. Ik ben van alles aan het leren en dat bevalt goed, net als de meeste andere dingen die erbij horen. De vrijheid die ik ervaar vind ik heerlijk. Ik ben echter ook wel tegen een nadeel aan gelopen. Toevallig werd ik afgelopen twee keer met ‘mijn neus op dat feitje gedrukt’.

Weggeven

Gisteren publiceerde ik mijn versie van een artikel van Mr. Money Mustache. Het ging over alternatieven voor het aflossen van je hypotheek, en en passant stipte hij het onderwerp ‘weggeven’ aan. 'Meer weggeven' bestempelde hij als ‘quite interesting’. Hij gaf aan niet meer inkomen voor zichzelf nodig te hebben. Het enige waarom hij meer inkomen nog interessant zou vinden was dus het weggeven van geld. Maar hij gaf ook aan dat hij daarvoor geen leningen aan wilde gaan. Recent heeft hij nog een artikel over weggeven geschreven. Ga ik ook nog maar eens lezen.

Ezelplan 

Eerder deze week was dit onderwerp al bij me naar boven gekomen toen ik de post van Lonica las over haar ezelplan. Ze vroeg of we zouden overwegen een ezel te sponsoren. “Ha leuk,” dacht ik. Vervolgens: “Dat kan ik me nu, met de keuzes die ik heb gemaakt, niet veroorloven.” En dat vind ik best wel jammer. Ik had het al eerder gemerkt: ik ben een stuk beperkter geworden in de donaties en cadeautjes die ik weg kan geven. Dat vind ik echt wel jammer.

Drie alternatieven 

Gelukkig zijn er alternatieven voor geld of geld-kostende cadeautjes: ik kan zelf dingen maken, en ik kan tijd en aandacht geven. Dat is meestal heel waardevol en leuk, vaak zelfs leuker dan geld(kostend). Maar soms, voor sommige dingen, heeft iets of iemand nou eenmaal meer aan geld dan aan tijd van een ander. 
Terwijl ik dit stukje typ, schiet me nog een invulling te binnen van ‘weggeven’ die ik een hele tijd geleden las op het blog van Rentenier: ik kan een reclame voor een goed doel doel plaatsen op mijn blog. Ik ga eens even wat uitzoeken. En tegen de tijd dat het ezelplan van Lonica concreter is, ga ik daar ook zeker aandacht voor genereren. Want ik houd wel van kleinschalige projecten van mensen die weten waar ze mee bezig zijn.


5 opmerkingen:

  1. goed dat je overweegt om "effectief te doneren" !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het zo dat je beperkter bent geworden? Of zit dat idee vooral in je hoofd?
    Om een voorbeeld te geven in die trant: Ik ken mensen die niet meewilden met een weekendje weg omdat ze dan een halve dag inkomsten zouden missen (want zzp'er) maar toch 40.000 Euro op de spaarrek hadden staan.

    Zelf denk ik dat het zeker ook heel goed is om te kijken naar wat je op alternatieve manieren kunt geven. Maar soms is er meer mogelijk qua geven dan je denkt, en is het soms een kwestie van 'uitruilen'. Ik geef elke maand dit, dus dan laat ik elke maand dit andere daarvoor staan.
    Van geven word je zelf ook altijd erg gezegend is mijn ervaring! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt gelijk hoor. Het is echt mijn eigen keuze. Als ik mijn voorproeftijd inkort, kan ik meer weggeven. Als ik mezelf wat luxe-dingetjes zou ontzeggen dan kan ik ook meer geven. Maar die dingen wil ik allebei niet doen. Dat heeft wat egoïstisch, ik wil het gewoon leuk houden voor mezelf. Toch heb je me wel een handvat gegeven: ik kan natuurlijk wel incidenteel een croissantje overslaan en het uitgespaarde geld doneren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap het echt hoor, dat het ook leuk moet blijven voor jezelf! Ik bedoelde het ook helemaal niet als vervelend.
      Meer mijn eigen idee over hoe je soms toch iets kunt geven terwijl je het gevoel hebt dat je het niet hebt. (makes sense?)

      Verwijderen
    2. Ik heb je bericht ook niet als vervelend ervaren, helemaal niet. Makes sense indeed.
      (Verder moest ik lachen om je antwoord op dat spam-bericht van die meneer of mevrouw die ons een lening aan wil smeren. Ik heb het hele bericht maar weggehaald:) )

      Verwijderen