20 januari 2018

Utopia Star Trek

In mijn vorige blogpost gaf ik mijn versie van het Mr Money Mustache-artikel over optimisme.
Bij het artikel van MMM staat een foto van Jean-Luc Picard, kapitein van de Enterprise uit de serie Star Trek. Hoewel het die foto was die me het artikel deed lezen, heb ik zelf niet een plaatje van Star Trek bij mijn blogpost gezet. Ik denk namelijk dat dat wat toelichting nodig zou hebben. En daar had ik geen ruimte meer voor. Dat zag ik meteen toen ik een samenvatting had gemaakt van MMMs artikel (die was al een aviertje).
Zo zag mijn desktop eruit toen ik besloot dat een toelichting op Star Trek niet meer bij het artikel ging passen.

Maar als vervolg op mijn blogje van gisteren vind ik het nog wel even leuk om toe te lichten.
Star Trek is een serie televisieseries die spelen in de toekomst. De serie met de Picard van de foto van MMM erin speelt in de 24e eeuw. Veel problemen op aarde zijn opgelost: er is vrijwel geen vervuiling, honger, armoede of oorlog meer op aarde.

Wat ik heel prettig vind is dat de mensen onderling over het algemeen aardig tegen elkaar doen. Er zijn wel misverstanden en zelfs conflicten met andere soorten. Er wordt altijd geprobeerd die vreedzaam op te lossen. Hoewel dat niet altijd lukt, krijgt geweld bijna nooit de overhand in een aflevering. Ik vind het mooi om te zien wat er bedacht wordt aan verschillen tussen soorten, wat voor problemen dat oplevert en hoe dat op te lossen is. Er worden een paar principes gehanteerd en die blijken iedere keer weer te werken. De toepassing van die principes vraagt natuurlijk wel wat inzicht en moed van de helden uit de serie.

Vaak zijn er technologische problemen die moeten worden opgelost en er is lekker veel ruimte voor karakter-ontwikkeling. Misschien allemaal een beetje zoet en moralistisch (er worden indirect maatschappelijke zaken van de oude aardse wereld aan de kaak gesteld), maar ik vind het heerlijk. En ik geloof ook echt in zo'n positieve toekomst (dat zal jullie niet verbazen na mijn blogje van gisteren). Ik denk dus niet dat het een utopia is.

Geld speelt nauwelijks een rol. Het komt niet voor in de meeste afleveringen. Alleen als de Ferengi in beeld komen, komt er ook geld in beeld. Dat is een echt handelsvolk. Zij doen alles om winst te maken. Ze worden, zeker in het begin, als niet al te sympathiek neergezet.

Voor de liefhebbers toch nog een plaatje van Picard. Met thee. Hij drinkt veel thee ("earl grey, hot") net als ik. :)


1 opmerking:

  1. Ik kijk ook graag naar Deep Space 9 en Voyager, maar de serie met Picard (The Next Generation) heeft mijn voorkeur. Mooie, diverse verhaallijnen en een positieve insteek.

    BeantwoordenVerwijderen