19 januari 2018

Een klassieker van Mr. Money Mustache:
Buitensporig optimisme werkt!

Wat hebben we toch een geluk. Het leven is behoorlijk fantastisch, en het wordt eigenlijk alleen maar beter voor iedereen. Er zijn natuurlijk wel eens flinke problemen, maar dat zorgt ervoor dat we niet zelfvoldaan worden. Problemen zijn er om op te lossen, daar leren we van en worden we gelukkiger van. Als persoon en als mensheid.

Klassieker

Zo ongeveer begint één van de ‘klassiekers’ van Mr Money Mustache. En ondanks dat dit voor mij wat té is, ben ik ervan overtuigd dat optimisme werkt. Daarom geef ik hier mijn versie van het artikel van MMM. (Dat betekent dat ik grotendeels MMM volg en soms mijn eigen draai eraan geef. Ik probeer bovendien korter te zijn en laat dus soms zijn uitweidingen weg.)

Tip: Als je zo snel mogelijk wil beginnen met het verkondigen van deze blijde boodschap, lees dan nog even nummer 6 onderaan dit artikel.

Controversieel
Bovenstaande voorspellingen zijn behoorlijk controversieel. Vreemd genoeg hebben ze het toch in zich om (ongeveer) uit te komen, vooral voor de enkeling die gek genoeg is om erin te geloven. Dat maakt het het waard om erin te geloven. Toch kom ik veel mensen tegen die dat niet doen.

Analyse

Dat komt door een probleem van slimme, analytische mensen: ze zijn goed in zien wat er mis kan gaan. Ze kunnen van alles de risico’s bedenken. Ik heb ook moeten leren om niet alle risico's van een project te spuien, maar voorrang te geven aan de voordelen. Dat is leuker en werkt echt beter.
Dat geldt voor kleine en grote projecten, én voor je leven. Je kunt hameren op je pech: last van je rug, dat je het niet goed met je baas kunt vinden, weinig werk in jouw sector. Als je steeds negatieve kanten belicht, dan duw je het ook die kant op. MMM zegt:

“Wake up, Dude! You’re doing more than just discussing your situation right now. You’re creating your own reality!”

Meestal vloekt MMM meer dan ik, maar ik zou van die laatste zin maken:
"Je creëert je eigen kl#te-realiteit."

Optimisme
Beter dan dat gesomber, kun je het geheime wapen van optimisme inzetten. MMM geeft je een ‘optimism-gun’, ik heb daarvoor in de plaats de ‘optimisme-spray’ bedacht. Vind ik leuker. Ik houd niet zo van wapens, dus ik denk liever aan een spuitbus waarmee je à la een goed parfum positiviteit verspreidt. Wie dichtbij de metafoor van het (geheime) wapen wil blijven, kan aan pepper-spray denken (behoorlijk krachtig toch?). Optimisme-spray dus. Je bestrijdt de nare geur van pessimisme-shit (sorry MMM heeft een negatieve invloed op mijn keurigheidsgehalte) met flinke drukken op de knop van je optimisme-spray.
Dit lijkt per ongeluk meer op een verfbus, ook leuk toch?

Waarom werkt optimisme?

1.      Mensen voelen zich automatisch aangetrokken tot leiders. Als je optimisme uitspreekt, steek je je hoofd boven het maaiveld uit. Dat trekt aandacht, daar luisteren mensen naar.

2.      Mensen willen dat het waar is. Mensen willen bij succes horen. Het is fijn om positieve dingen te horen. Daar gaan mensen zich beter van voelen, ze willen dus naar je blijven luisteren en meedoen, zich aansluiten bij (toekomstig) succes. Dit geldt trouwens ook allemaal voor jezelf (jij voelt je beter als je optimistisch bent, jij wil je graag inzetten voor iets waar je in gelooft en dan gaat het beter).

3.      Optimisme zorgt ervoor dat je meer probeert en dus meer leert. Je onderneemt veel meer dingen als je gelooft dat ze goedkomen. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis. En waar leer je het meeste van? Juist! Van dingen die misgaan. Dus je doet als optimist veel meer ervaring op dan als pessimist. En ervaring kun je omzetten in wijsheid en vaardigheden, handige eigenschappen als je verder wil komen in het leven.

4.      Je wordt gedwongen om alleen te focussen op zaken waar je invloed op hebt. Dit is iets wat je zeker helpt in je leven. Goed punt wat dat betreft. Maar ik weet niet zo goed wat het te maken heeft met positief of negatief zijn. Je kunt iets vinden van het weer. Dat heeft geen invloed op het weer. Je kunt wel positief zijn over het effect van het weer op jou: ik en een bikkel ik laat me niet tegenhouden; het waait dan misschien hard, maar het regent ten minste niet; Misschien dat zoiets bedoeld wordt. Food for thought, lekker toch?!

5.      Placebo. Iedereen kent het effect neem ik aan? Het placebo-effect bestaat en werkt. Dan kun je het maar beter positief voor je laten werken.

6.      Optimisme is zeldzaam en in combinatie met vaardigheden onverslaanbaar. Als je slim en handig bent (#3), verwachten slimme mensen om je heen dat je net als zij pessimistisch bent (zij noemen dat realistisch). Je kunt daar even in meegaan. Dan kunnen ze zich makkelijker met je identificeren, jullie zijn het immers eens?! Je bouwt geloofwaardigheid op. Dan kun je optimistisch worden over bijvoorbeeld een project, benoemen dat jij denkt dat het misschien wel eens zou kunnen werken, hoe het goed kan komen, wat het op kan leveren, en hoe gaaf dat wel niet is. Mensen zullen dat geloven en geneigd zijn om eraan mee te werken (#2). Dat maakt samen met jouw vaardigheden (#3) de kans op een positieve uitkomst veel groter.

Optimisme werkt dus. Ik vind het heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten